دانلود پایان نامه حسابداری: ارتباط بین قدرت بازار تولید و ساختار صنعت و مدیریت سود در بورس اوراق بهادار

 thesis-download-2

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی ارتباط بین قدرت بازار تولید و ساختار صنعت و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

قسمتی از متن پایان نامه :

8-1- تعاریف واژگان

1-8-1- قدرت بازار تولید

اندازه گيري قدرت بازار و تعيين ساختار بازار محصولات مختلف اعم از كشاورزي و صنعتي، هميشه از مباحث بسيار مهم و اساسي در اقتصاد خرد بوده است. چرا كه وجود هر نوع ساختار متفاوت، اعم از رقابتي و غير رقابتي ميتواند بر روي ميزان توليد و قيمت محصولات مختلف تاثير بسزايي داشته باشد.

در متون اقتصادی از قدرت بازار به عنوان توان عوامل بازار در تاثیرگذاری بر قیمت کالا در بازار (در جهت کسب منافعی بیشتر از شرایط رقابت کامل) یاد می شود. بنابراین از این زاویه بلافاصله می توان این نتیجه را استنتاج نمود که قدرت بازار تنها به قدرت عرضه کننده محدود نمی شود بلکه در شرایطی تقاضاکنندگان نیز دارای قدرت بازار می شوند. به طور کلی مهم ترین هدف و دستاورد تشکیل بازار و در شکل بهینه آن بازار رقابت کامل (فارغ از نوع کالا و خدماتی که در بازار عرضه خواهد شد) را می توان به صورت زیر برشمرد:

۱- تخصیص بهینه منابع

۲- تولید با کم ترین هزینه

۳- توزیع متناسب و معقول منابع (بین تولید کننده و مصرف کننده)

این اهداف، آرمان یک بازار رقابت کامل محسوب می گردد. اما امید به تحقق این اهداف در اثر مکانیزم بازار مستلزم تحقق شرایطی است که برخی از آنها به مرحله قبل از تشکیل بازار و برخی دیگر نیز فعالیتهایی است که به طور مستمر باید مورد توجه قرار گیرد.

2-8-1- رقابت صنعت

تعداد شرکت ها در صنعت، یکی از عوامل اصلی که شدت رقابت در یک صنعت را شکل می دهد تعداد شرکت ها در یک بخش است. (پورتر[1]،1980) که در آن تعداد زیادی از شرکت ها در صنعت،  رقابت را بزرگ می کنند.( کوهل و بالاکریشنان [2] 2011) استدلال می کند از آنجائی که شرکت ها در یک صنعت نه فقط برای سودهای اقتصادی رقابت می کنند بلکه برای منابع مالی از بازارهای سرمایه،  تعدادی از شرکت ها در یک صنعت رقابت را برای بودجه ی محدودی انعکاس می دهند. با وجود رقابت بیشتر،  آنها فرض می کنند شرکت ها در صنایع بسیار پر جمعیت،  کیفیت بالاتری از اطلاعات را ارائه خواهند کرد و از این رو مدیریت سود کمتر خواهد شد. یک استدلال مخالف بر اساس شواهدی وجود دارد مبنی بر این که مدیران سودقبل از عرضه ی سهام فصلی،  عرضه عمومی اولیه و جمع آوری و تامین مالی سهام را بالا می برند (ونی و اریکسن[3] ،1999، توهه و همکاران ،1998) این مسئله حاکی از آن است که هرچه رقابت برای سرمایه های خارجی بیشتر باشد. از این رو مدیریت سود بیشتر خواهد شد. بنابر نظر (کرمرز و همکاران ،2008)،  ما  را به کار می گیریم که در آن N به عنوان شاخص جایگزین برای صنعت،  تعداد شرکت ها در یک صنعت می باشد.

3-8-1- مدیریت سود

شيپر ( 1989) در تعريف مديريت سود گفته است :

« مديريت سود ، دخالت عمومي در فرايند گزارشگري مالي خارجي با قصد به دست آوردن سود است »

هيلي و والن ( 1999) مديريت سود را اين چنين تعريف كرده اند :

« مديريت سود هنگامي رخ مي دهد كه مديران از قضاوتهاي  شخصي خود در گزارشهاي مالي استفاده كنند و ساختار معاملات را جهت تغيير گزارشگري مالي ، دستكاري مي نمايند . اين هدف به قصد گمراه نمودن برخي از صاحبان سود در خصوص عملكرد اقتصادي شركت يا تاثير بر نتايج قرارداهايي است كه انعقاد آن منوط به دستيبابي به سود شخصي مي باشد »

در ادبيات حسابداري ارائه تعريف روشن از مديريت سود مشكل است زيرا مرز ميان مديريت سود و تقلب هاي مالي مشخص نمي باشد . تقلب مالي ، حذف يا دستكاري عمومي واقعيات اصلي يا داده هاي حسابداري است كه در كنار ساير داده هاي موجود ، باعث تغيير در قضاوت و تصميم گيري استفاده كننده از داده ها خواهد شد . بطور كلي « مديريت سود » بر اثر گذاري سود شركت ، بنحوي كه منابع و خواسته هاي شركت و مديران آن را بر آورده نمايد ، تعريف مي شود .

[1] Porter

[2] Cohen and  Balakrishnan

[3] Wany And Erikson

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 سئوالات تحقیق:

آیا بین قدرت قیمت گذاری بازار تولید شرکت ومدیریت سود رابطه معنا داری وجود دارد؟

آیا شرکتهای موجود در صنایع رقابتی­ تر،  مدیریت سود بیشتری اعمال می کنند ؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

بررسی ارتباط بین قدرت بازار تولید و ساختار صنعت و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه - تز - رشته حسابداری

لینک متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با عنوان : بررسی ارتباط بین قدرت بازار تولید و ساختار صنعت و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با فرمت ورد

Author: 92

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *