مجلس شورای اسلامی

دانلود پایان نامه

بر آن، پولشویی بر کاهش پایه های مالیاتی در دسترس دولت و تحمیل هزینه های اضافی برای دولت ها جهت مقابله با آن می افزاید. لذا مبارزه با پدیده پولشویی برای ارتقاء سلامت نظام اقصادی و افزایش بنیه اقتصادی کشور ضروری می باشد. با در نظر گرفتن حجم متناوب این جرم، همکاری
گسترده بین المللی بین مجریان قانون و نهاد های قانونگذار به منظور شناخت منشأ کسب درآمد های غیر قانونی، ردیابی وجوه وارده به فعالیت های مجرمانه و توقیف و مصادره دارای یهای مالی غیرقانونی لازم می باشد (محمودی،۲۰۱:۲۰۳:۱۳۸۲)
به دنبال گسترش اقدامات جهانی برای مبارزه با پولشویی ،در اواخر دهه ۷۰ شمسی بانکهای کشور با موج درخواست بانکهای کارگزار بین المللی برای ارایه خط مشی و دستورالعمل مبارزه با پولشویی مواجه شدند.عدم وجود خط مشی در این رابطه،حیات بانکداری بین المللی کشور را با تهدید مواجه می ساخت و بانک مرکزی ج ا ا برای مقابله با این تهدید فابتدا اقدام به توین مقررات پیشگیری از پولشویی در موسسات مالی و تصویب آن در شورای پول و اعتبار نمود ف پس از ان دستورالعمل مقررات پیشگیری از پولشویی در موسسات مالی را تدوین و در اواخر سال ۱۳۸۱ به شبکه بانکی ابلاغ و در تاریخ ۲۷/۶/۱۳۸۱ هیات وزیران نیز لایحه مبارزه با پولشویی را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نمود.اما تصویب این لایحه در مجلس با وقفه ای طولانی مواجه سرانجام در تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۶، قانون مبارزه با پولشویی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.متاسفانه در اثنای تصویب تصویب این قانون در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۷ (۱۹ مهر ماه ۱۳۸۶) FATFطی بیانیه ای از کشورهای عضو خواست که کشور ایران را به دلیل نداشن نظام جامع مبارزه با پولشویی جزو کشورهای پر ریسک طبقه بندی نمایند.در آبانماه سال ۱۳۸۷ فگروهی از بازرسان صندوق بین المللی پول از فعالیتهای نرم افزاری و سخت افزاری صورت گرفته در ایران بازدید به عمل اورده و پیشرفت راضی کننده اعلام کردند،لیکن نسبت به اجرای قانون مبارزه با پولشویی به دلیل عدم تصویب آیین نامه های اجرایی آن،هشدار دادند. این امر نوجب تسریع در تنظیم آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی گردید،به طوری که این آیین نامه در ۱۱ آدر ماه ۱۳۸۸ به تصویب هیات وزیران رسیده و به نهادهای ذیربط ابلاغ گردیدبراساس مادهد ۵ قانون مبارزه با پولشویی ،کلیه اشخاص حقوقی از جمله بانک مرکزی ج ا ا ،بانکها موسسات مالی و اعتباری ،بیمه ها،بیمه مرکزی،صندوق های قرض الحسنه،بنیادها و موسسات خیریه و شهرداری ها مکلفند آیین نامه های مصوب هیات وزیران در اجرای این قانون را به مورد اجرا گذارند و مطابق با ماده ۴۶ آیین نامه مذکور، بانک مرکزی ج.ا.ا در تاریخ ۲۶/۲/۱۳۹۰،ده دستورالعمل مرسوم به دستورالعمل های ده گانه و در تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۹۰ ،سه دستورالعمل دیگر برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ نمود.(دستورالعمل مبارزه با پولشویی بانک صادرات ۱۳۹۱)

۲-۹-مکانیزم های پولشویی
به طورکلی فرایند پولشویی دارای سه مرحله به صورت زیر است

۲-۹-۱-جایگذاری(استقرار)۱: اولین مرحله از فرایند پولشویی، جایگذاری یا تزریق عواید از فعالیتهای مجرمانه به شبکه مالی رسمی با هدف تبدیل عواید از حالت نقدی به ابزارها و داراییهای مالی است که یا برای سپرده گذاری در موسسات مالی خارجی به بیرون از مرزها انتقال داده می شود و یا برای خرید کالاهای با ارزش مانند آثار هنری، هواپیما، فلزات و سنگهای قیمتی به کار می رود. یا به صورت سپرده گذاری در بانکهای داخلی یا دیگر موسســات مالی رسمی و غیررسمی صورت می گیرد.(جباری ۱۲:۱۳۸۱)
۲-۹-۲-لایه چینی (استتار)۲: این مرحله که درواقع جداسازی عواید حاصل از فعالیتهای مجرمانه از منشا یا فعالیتهای موجــــود آن است ازطریق ایجاد لایه های پیچیده ای از معاملات یافتن و انتقال مالی چندگانه با هدف مبهم ساختن فرایند حسابرسی و مجهول گذاشتن هویت طرفهای اصلی معامله و ناممکن کردن ردگیری منشا عواید مزبور صورت می گیرد. (دستورالعمل پیشگیری از پولشویی بانک مرکزی ۱۳۸۶)
۲-۹-۳- یکپارچه سازی(ادغام)۳: آخرین مرحله در فرایند پولشویی یکپارچه سازی یا فراهم کردن پوشش ظاهری مشروع و توجیه قانونی برای عواید حاصل از فعالیتهای مجرمانه است. چنانچه مرحله لایه چینی با موفقیت انجام شود عواید شسته شده با استفاده از طرحهای یکپارچه سازی، به نحوی وارد جریان اصلی اقتصادی می شود که بازگشت به سیستم مالی، وجوه شکل و ظاهری قانونی یافته است. (جزایری ۱۰:۱۳۸۸)
فرایند پولشویی ممکن است به صورت جداگانه و متمایز یا به طور همزمان اتفاق افتد
۲-۱۰-چگونگی استفاده از این مراحل به سازوکارهای موجود برای پولشویی و شرایط سازمانهای مجرم بستگی دارد
پولهای سیاه و کثیف، بنابر ماهیت خود پدیده‏ی سیال و بی ثبات اند که در بخش‏هی سایه‏ی و زیرزمینی اقتصاد پناه مى‏گیرند. از این رو، هر اقتصادی که اقتصاد زیر زمینی در آن رواج بیشتری داشته باشد، میزبان مطلوبی برای عملیات پولشویی است پولهایی که مى‏تواند به شکل نامشروع در اقتصاد هر جامعه مطرح باشد، عبارتند از:
۲-۱۰-۱- پولهای خاکستری
در آمدهی حاصل از فروش کار یا انجام فعالیت‏هی تولیدی که بیشتر به منظور فرار از مالیات از نظارت دولت پنهان مى‏ماند .
۲-۱۰-۲ پولهای سیاه :
درآمدهی حاصل از قاچاق کالا و شرکت در معاملات پرسود دولتی که خار
ج از رویه متداول و چارچوب مقررات انجام مى‏گیرد.
۲-۱۰-۳- پولهای کثیف (پولهای آغشته به خون):
درآمدهی ناشی از نقل و انتقال و دادو ستد مواد مخدر(فصلنامه بانک صادرات ۱۰:۱۱:۱۳۸۱)
۲-۱۱-گونه های جرم پولشویی در بانک
یافتن روشهای پولشویی راهی است که دولتها و نهادهای مالی برای مبارزه و چلوگیری از این عمل پیش رو گرفته اند مؤثرترین راه جهت ازبین بردن گروههای سازمان یافته قاچاق مواد مخدر و گروههای شرور ،تمرکز روی منافع این گروهها می باشد.سپرده ها و خدمات اصلی بانکی نقل و انتقال پول،اصلی ترین ابزار پولشویی عواید مجرمانه است. (فیض زرین قلم و حاج نوروزی ۱۲:۱۳۸۴)
پولشویان خرده از یا از سپرده گذاری رایج سیستم بانکی ،نظیر حسابهای سپرده جاری و نیز وامهای از نوع شخصی ورهنی بسیار استفاده می نمایند .پولشویانی که از وضعیت مالی بالاتری برخوردارند به دنبال استفاده از خدمات بانکداری تخصصی و ویژه می باشند که جوابگوی نیاز مشتریان ثروتمند می باشد. بهترین و مؤثرترین روش برای پولشویی در استفاده از سیستم بانکی یا حتی در اختیار داشتن بانک است.هنگامی که یک نهاد بانکی یا یکی از مقامات اصلی آن در فعالیت پولشویی همکاری داشته باشد،فرآیند پولشویی نسبتا اسان خواهد بود .دیگر زمینه مستعد پولشویی ،بازارهای آتی است دراین بازارها ،تمام داد وستد ها با نام کارگزاران انجام می شود نه مشتریان آنها .پولشوها می توانند با خرید یک کالا و فروش آن و صرفا دادن کمیسیونی به کارگزاران ،پولهای خود را شستشو می کنند. (ماهنامه تدبیر۷۱،۶۶:۱۳۸۴)
۲-۱۲-انواع مکانیزم های مورد استفاده از خدمات بانکداری برای پولشویی به شرح زیر می باشد:
۲-۱۲-۱- تکثر سپرده ای (اسمورفینگ)کارلوس روکا و لویس ساودرا در تحقیقات خود به نتیجه یکسانی رسیده و اظهار نظر داشته اند که نخبگان پولشویی راهی معقول برای این کار پیش میگیرند که پول عظیم را در شعبه های مختلف بانک ها به چند قسمت تقسیم کرده و وارد سیستم مالی می کنند(مبالغ بالای ۱۰۰۰۰۰) دلار در یک روز به مبلغ های کوچکتر نهایتا ۲۰۰۰ دلاری تقسیم میشوند) به طوریکه ردیابی آن برای بانک ها و امور مالی بسیار سخت می شود. یکی از روش ها بدین صورت است که ابتدا پول را در بانک ها به ودیعه می گذارند سپس همدستان آن ها قادر می شوند هرماه حدودا ًمبلغ ۲ میلیون دلار به طور منظم از بانک دریافت کنند و از سود حاصله در جهت عملی کردن اهداف سازماندهی قاچاق مواد مخدر استفاده کنند . این شیوه ی ساختاری بسیار ریز و دقیق درحقیقت یکی از پایه ای ترین راه ها برای پول شویی است که اسمورفینگ نام دارد. این عنوان توسط چاک اسفوس، مدیر اجرایی گرین بانک۲ که اولین بار اظهار داشت افرادی که از پولشویان برای ایجاد سرمایه های خرد پول قرض می کنند وی برا به یاد شخصیتهای کارتونی اسمورفینگ می اندازد. زیرا این شخصیتها کاملا ًغیرقابل پیش بینی و غیرقابل شناسایی ( مرموز) و تقریبا ًمردم آزاد هستند.
مثلا ًدربخشی از این کارتون، اسمورفی های کوچک تلاش می کند که رمز سیستم امانت ها و سپرده ها را بشکنند و کاملا ً زیر کانه و موزیانه تمام رمزهای نرم افزارهای مربوط را مب شکنند.
روش اسمورفینگ و تمام زیر مجموعه های زیر ساختاری این روش یکی از معمول ترین راههای سوددهی برای سازماندهی قاچاق مواد مخدر و فرآیند های غیرقانونی و جرائم برای پول شویان می باشد.
البته شایان ذکر است که این عملیات ریز و ظریف پولشویان به راستی خیلی سخت مشخص می شود یعنی بانکداران به سختی قادر به کشف و جلوگیری آن می شوند. (مارچ ۹:۲۰۰۸- ۸)
انتقال قانونی مجدد از حسابهای جدا شده و تجمیع آنها به منظور تأمین مالی فعالیت‏هی نامشروع در این مرحله که پایان فرآیند پولشویی است، درآمدهی غیر قانونی در یک نظام موجه مالی و اقتصادی ادغام مى‏شود و همانند دیگر دارایی های موجود، شکل مشروع پیدا مى‏کند .( تذهیبی ۱۵:۱۳۸۱)
۲-۱۲-۲-حساب های وابستگان؛
الزامات مربوط به تشخیص هویت، اغلب جنایتکاران را از افتتاح حساب تحت اسامی جعلی بر حذر می دارد. برای این منظور اغلب مواقع از حسابهایی که به نام منسوبین، وابستگان، و آشنایان و سایرین ( که از طرف جنایتکران عمل می کنند) افتتاح شده است استفاده می شود از سایر روشهایی که معمولاً برای مخفی نگهداشتن هویت مالک ذینفع یک دارایی استفاده می گردد می توان به استفاده از شرکت های مجازی که اغلب در یک حوزه قضایی دیگر تاسیس می گردد و نیز استفاده از نام وکیل جنایتکار ( برای نگهداری حساب) اشاره نمود این فنون معمولا ً با چندین لایه از معاملات و بکارگیری انوع حسابها ترکیب می گردد تاهرگونه تلاش برای پیدا کردن درحسابرسی دشوار گردد.
۲-۱۲-۳-حسابهای دسته جمعی۳؛
حسابهای دسته جمعی عبارت از تکنیکی است که بیشتر توسط گروههای قومی از قاره آفریقا و آسیا مورد استفاده قرار میگیرد. مهاجرین به کشور انگلیس مبالغ اندکی را به یک حساب واحد واریز می کنند. که بعدا ًمبلغ موجود در حساب مذکور به خارج از کشور ارسال می گردد اغلب مواقع حساب خارجی از تعدادی حسابها که ظاهرا ً با یکدیگر ارتباطی ندارند و در کشور مبدا قرار دارند وجوهی را دریافت می کنند. اگر چه این روش یقینا ًتوسط مهاجران و برای مقاصد قانونی ( ارسال پول به کشور خود) مورد استفاده قرار می گیرد، اما مشاهده شده است که گروههای تبهکار برا شستشوی ثروتهای غیر مشروع خود از این روش استفاده می نمایند. (زرین قلم و حاج نوروزی ۸:۱۳۸۸)
۲-۱۲-۴
-حسابهای انتقالی واسط۲؛
حسابهای انتقالی واسط عبارت است از حسابهای سپرده دیداری که توسط یک بانک یا شرکت خارجی نزد یک بانک محلی افتتاح می گردند. بانک یک شرکت خارجی کلیه سپرده ها و چکهای مشتریانش ( معمولا ًاشخاص و شرکت های واقع در خارج از کشور) را به آن حساب نزد بانک محلی، واریز می نماید و یا بصورت تبعی حسابهای فرعی برروی آن حساب برای مشتریان خود در نظر می گیرد. مشتریان خارجی به عنوان صاحبان فرعی این حسابها از حق امضاء برخوردار هستند و می توانند برای انجام فعالیت های بانکی بین المللی خود ازاین حسابها استفاده نمایند. حسابهای انتقالی واسط ازمنظر دستورالعمل های مربوط به شناخت مشتریان و رهنمودهای مربوط به تهیه گزارش های فعالیت های مشکوک آسیب پذیر هستند . بررسیهای نشان می دهد بسیاری از بانک هایی که اینگونه حسابها را عرضه می کنند قادر به تعیین هویت و ارئه اطلاعات مشتریان استفاه کننده ازاین حساب نمی باشند که این امر تهدیدات بسیار جدی از جانب پولشویی را به سیستم وارد می نماید.
۲-۱۲-۵- حواله های بانکی وغیره؛
حواله های بانکی، حواله نقدی و چکهای صندوق که معمولا ً در قبال پرداخت وجه نقد خریداری می شوند اغلب به عنوان ابزارهای متداول مورد استفاده پولشویان قرارمیگیرند دلیل استفاده از این ابزارها این است که معمولا ابزارهای مذکور در وجه یک بانک معتبر ویا موسسه مالی معتبر کشیده می شوند و از این لحاظ امکان ردیابی منشاء پول از میان می رود. (رحیمی مقدم ۹:۱۳۸۷)

۱۲-۱۲-۶- ترتیبات وثیقه وام؛
این تفکیک اغلب در مرحله ادغام مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، شوینده پول معمولا عواید غیرقانونی را به کشور دیگری منتقل می نماید و سپس عواید حاصله را به عنوان وثیقه یا تضمین وام بانکی مورد استفاده قرارمی دهد. و وام دریافتی را به کشور منشأ یا کشور ثالث منتقل می کند. این روش علاوه براینک به پول غیرقانونی سیما و ظاهر یک وام اصیل بانکی را می بخشد همچنین امکان بهره برداری از مزایای مالیاتی را نیز فراهم می آورد.
۲-۱۲-۷- حسابهای غیرفعال۴؛
در این روش پولشویان جهت استفاده از حسابهای غیرفعال، ابتدا سابقه ای ایجاد می نمایند تا بتوانند تخلفات بیشتری رااز این طریق مرتکب شوند. از حسابهای راکد برای دریافت پول از اعضای هوادار در خارج از کشور نیز می توان استفاده نمود. با توجه به توضیحات بالا و آشنایی با روشهای استفاده از خدمات بانکی برای پولشویان حال به نمونه هایی واقعی که از این خدمات برای پولشویی

Author: mitra4--javid

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *