پایان نامه ارتباط سرمایه مشتری و احتمال وقوع آشفتگی مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس

دانلود پایان نامه

1-9- تعريف واژه­هاي کليدي

 سرمایه فکری

طبق تعریف مار و سکوما[1] سرمایه فکری، مجموعه­ای از دارایی­های مبتنی بر دانش است که به یک سازمان تعلق دارد و به طور چشم­گیر در بهبود موقعیت رقابتی مشارکت دارد. تمامی تعاریف  پیرامون سرمایه فکری بر این اصل استوارند که سرمایه فکری، مجموع دارایی­های نامشهود سازمان اعم از دانش، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی، سرمایه سازمانی، سرمایه داخلی و سرمایه خارجی را شامل می­شود (الریش[2]، 1998).

سرمایه ساختاری (فرآیندی)

سرمايه ساختاري را ادوينسون و مالون به عنوان سخت­افزار، نرم­افزار، پايگاه داده­ها، ساختار سازماني، حقوق انحصاري سازمان، علايم تجاري و تمام توانايي­هاي سازمان كه حامي بهره­وري كاركنان است، تعريف مي­كنند. سرمايه ساختاري چيزي است كه، هنگامي كه كاركنان شب به خانه مي­روند در شركت باقي مي­ماند. سرمايه ساختاري به چند دسته تقسيم مي­شود: فرهنگ شركت، ساختار سازماني، يادگيري سازماني، فرآيند عملياتي و سيستم اطلاعاتي (زاهدي و همكاران، 1386).

سرمایه ارتباطی (مشتری)

سرمايه مشتري كه بعنوان پل و كاتاليزوري در فعاليت­هاي سرمايه فكري محسوب مي­شود، از ملزومات اصلي و تعيين كننده تبديل سرمايه فكري به ارزش بازار و در نتيجه عملكرد تجاري شركت است. سرمايه مشتري يك جزء اصلي و اساسي سرمايه فكري به شمار مي­رود كه ارزش را در كانال­هاي بازاريابي و ارتباطاتي كه شركت با رهبران آن صنعت و تجارت دارد، جاي داده است (زاهدي و همكاران، 1386).

سرمایه انسانی

سرمايه انساني، نشان‌دهنده موجودي دانش افراد يك سازمان است (بنتيس و همكاران، 2002). «بنتيس» (1998) سرمايه انساني را به عنوان قابليت جمعي يك سازمان براي استخراج بهترين راه‌حل­ها از دانش افرادش توصيف مي‌كند. «روس و همكاران» (1997) نيز بر اين باورند كه كاركنان سرمايه فكري را از طريق شايستگي، نگرش و چالاكي فكری خود ايجاد مي‌كنند. به‌عبارت ديگر، شايستگي شامل مهارت­ها و تحصيلات فرد مي‌شود، در حالي كه نگرش دربرگيرنده جزء رفتاري كار كاركنان است. چالاكي فكري، فرد را به تغيير رويّه‌ها و تفكر در مورد راه‌حل هاي نوآورانه مسائل قادر مي‌سازد. «بروكينگ» (1996) نيز معتقد است دارايي­هاي انساني يك سازمان شامل مهارت­ها، تخصص، توانايي حل مسئله و سبك­هاي رهبري مي‌شود.

آشفتگی مالی

آشفتگی مالی بیانگر شرایطی است که شرکت در ایفای تعهدات و پرداخت بدهی­ها ناتوان باشد و یا با مشکل مواجه شود. همچنین آشفتگی مالی به معنای افزایش ریسک ورشکستی شرکت می­باشد؛ به عبارت دیگر، هرچه درجه آشفتگی مالی شرکتی بیشتر باشد، احتمال ورشکستگی آن در سال بعد یا سال­های بعد بیشتر است (هاشمی، 1388).

[1] Marr & Schiuma

[2] Ulrich

 

متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 thesis

    متن کامل پایان نامه

Author: 92