پایان نامه ارشد حسابداری درباره دامنه عدم تقارن اطلاعاتی و خطای پیش بینی سود

 thesis-download-2

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی تأثیر اعلام سود بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها با تأکید بر برخی از ویژگی‌های گزارشگری مالی

قسمتی از متن پایان نامه :

2-3-4: عمق بازار:

در تحليل‌هاي مختلف از وضعيت بازارهاي سرمايه،  گاه از اصطلاحي به نام «عمق بازار» استفاده می‌شود و بورس تهران در زمره بازارهاي كم‌عمق طبقه‌بندي می‌شود.  بازار عميق به بازاري گفته می‌شود كه در آن خريد و فروش به آساني انجام می‌شود و مدت زمان انتظار براي فروش (خريد) سهام به حداقل ممكن كاهش يابد.  در بازار عميق،  براي تغيير قيمت (صعود يا سقوط)،  حجم سفارش بايد به مقدار قابل‌توجهی افزايش يابد.  بنابراين مي‌توان گفت بازار‌هاي عميق داراي نقد شوندگی بسيار بالا هستند.  در اين بازارها صف‌هاي خريد و فروش هرگز پايدار نمي مانند.

اگر در بازاري به حد كافي براي اوراق بهادار، حجم خريد و فروش به قيمت تعادلي  وجود داشته باشد می‌توانیم بگوييم كه اين بازار داراي وسعت كافي مي باشد و به عبارت ديگر روان[1] است. بازارهایی كه تعداد خريداران و فروشندگان در آن كم است به بازارهای كم عمق[2] معروف می‌باشند.

عوامل تعیین‌کننده عمق بازار : يكي از اين عوامل،  اختلاف قيمت پيشنهادي عرضه و تقاضا است كه هر چه اين اختلاف قيمت،  كمتر باشد،  بازار داراي عمق بيشتري است.  عوامل ديگر عبارت‌اند از: تعداد شرکت‌های پذيرفته‌شده، ‌ تعداد سهامداران حقيقي،  نهادهاي مالي فعال در بازار،  محدوديت نوسان قيمتي سهام وجود بازار سازان و شفافيت اطلاعاتي.  عامل ديگر موثر در عمق بازار،  وجود ابزارهاي مالي متنوع و گوناگون است كه بتواند بين خانوار به عنوان سرمايه‌گذار در بازارهاي مالي و شركت به عنوان تامين‌شونده منابع مالي پيوند برقرار كند.  حركت در مسير تحقق اين هدف‌ها موجب می‌شود تا در اين بين صنعت واسطه‌گري مالي ظهور كند.  اين صنعت با تبديل اوراق بهادار ساده شركت‌ها به اوراق بهادار فني يا پيچيده كه مناسب تقاضاي مشتريان است،  بين تمايلات اين دو گروه (شركت‌ها و خانوارها) پيوند برقرار كرده و حفره بازار در انتشار و خريد اوراق بهادار را از بين مي‌برد.

نقدينگي اوراق بهادار به درجه روان بودن بازار بستگي دارد. شكاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش بازار سازها در يك بازار روان كمتر از شكاف قيمت پيشنهادي در بازار كم عمق مي باشد. زيرا در بازارهای روان، حجم مبادلات بالاتر و در يك آن كمتر است.

بازاري داراي عمق[3] است كه قيمت پيشنهادي خريد و فروش بازار ساز نزديك به قيمت تعادلي باشد كه تغييرات قيمت در چنين بازاري غالباً پيوسته مي باشد؛ اما در بازار كم عمق تغييرات قيمت به صورت جهشي و ناپیوسته مي باشد. تغيير قیمت‌ها در بازارهای عميق پایین‌تر از تغيير قیمت‌ها در بازارهای كم عمق[4]      مي باشد.  بنابراين ريسك بازار سازها در بازارهای عميق كمتر از بازارهای كم عمق است.  اگر بازار عميق باشد اوراق بهادار نيز داراي قابليت برگشت[5] زياد خواهد بود.

مي‌توان عمق بازار را در سه سطح تعريف كرد؛ در سطح كليت بازار،  در سطح صنعت و در سطح تک سهم‌ها.  يعني ممكن است در بازاري كه عمق كمي دارد،  سهامي پيدا شود كه به دلايل مختلف از معاملات پرحجمي برخوردارند.

تغيير قیمت‌ها در بازارهاي عميق پايين تر از تغيير قیمت‌ها در بازارهاي كم عمق است.  بنابراين ريسك بازارسازها در بازارهای عميق كم تر از بازارهاي كم عمق است.  اگر بازار عميق باشد اوراق بهادار نيز داراي قابليت برگشت  زياد خواهد بود. (قائمی، 1384)

در ارتباط ميان عمق بازار به عنوان يكي از معيارهاي اندازه‌گیری نقد شوندگی و موفقيت قراردادهاي آتي مطالعات گسترده‌ای انجام شده است.  عمق بازار در مطالعات پيشين از مجموع تعداد قراردادهاي قابل معامله در بهترين قیمت‌های خريد و فروش،  محاسبه می‌شود.

بيشتر مطالعات انجام‌شده در زمینه‌ی عمق بازار در بازارهاي آتي به بررسي رابطه‌ی اين متغير با حجم معاملات و نوسان پذيري قیمت‌ها پرداخته‌اند.  بسمبايندر و سگوين با مطالعه بر روي هشت بازار فيزيكي و آتي مالي بيان نمودند كه ارتباط ميان عمق بازار و نوسان پذیری معكوس و با حجم معاملات به صورت مستقيم است.  كرديا و ديگران نيز با استفاده از داده‌های مربوط به بازار سهام نيويورك در مطالعه‌ای به تشريح سهم هر یک از متغیرهای حجم معاملات،  نوسان پذیری و سطح قیمت‌ها بر معيارهاي مختلف نقد شوندگی از جمله عمق بازار پرداخته‌اند.  در اين پژوهش‌ها حجم معاملات و نوسان پذیری قیمت‌ها به ترتيب داراي اثرات مثبت و منفي بر عمق بازار بوده و تأثير سطوح قیمت‌ها نيز بر اين متغير به صورت منفي نشان داده شده است.  (فرتوکزاده، 1389)

[1]-Breadth

[2]-Thin

[3] Depth

[4] Shallow

[5] Reversibility

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 پرسش های تحقیق:

مطالعات اوليه و بررسي متون نظري موجود و مطالب ارائه‌شده در قسمت تشريح و بيان مسئله سؤالات متعددي را به ذهن متبادر مي‌كند. در تحقيق حاضر به دنبال پاسخ به پرسش‌هاي زير به عنوان سؤالات اصلي تحقيق هستيم:

با توجه به عنوان تحقیق و هدف محقق از انجام آن فرضیاتی به شرح زیر تدوین‌شده است:

  1. هر چه هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام چه تغییری می‌کند؟
  2. هر چه هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، عمق بازار چه تغییری می‌کند؟
  3. هر چه اقلام تعهدی بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام چه تغییری می‌کند؟
  4. هر چه اقلام تعهدی بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، عمق بازارچه تغییری می‌کند؟
  5. هر چه خطای پیش‌بینی سود بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام چه تغییری می‌کند؟
  6. هر چه خطای پیش‌بینی سود بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، عمق بازار چه تغییری می‌کند؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

بررسی تأثیر اعلام سود بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها با تأکید بر برخی از ویژگی‌های گزارشگری مالی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه - تز - رشته حسابداری

لینک متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با عنوان : بررسی تأثیر اعلام سود بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها با تأکید بر برخی از ویژگی‌های گزارشگری مالی با فرمت ورد

Author: 92

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *