پایان نامه تاثیر کیفیت سود بر واکنش سرمایه گذاران به گزارشات مالی تعدیلی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

دانلود پایان نامه

 پایان نامه ها - رشته حسابداری

عنوان کامل پایان نامه :

 تاثیر کیفیت سود بر واکنش سرمایه گذاران به گزارشات مالی تعدیلی شرکت ها

قسمتی از متن پایان نامه :

2-3-19- شفافیت اطلاعات مالی و محتوای اطلاعاتی سود

تحقیقات تجربی شواهدی از رابطه منفی بین واکنش بازار به اعلام سود و سطوح شفافیت اطلاعات مالی نشان داده است (آتیاس ، 1985، لوبو و محمود، 1989، دمسی، 1989، شورش ، 1990، پوپی و انیانگتی، 1992، کریستسن و دیگران، 2004) آتیاس (1985) این رابطه را فرضیه افشای قبلی اطلاعات نامیده است.

هولتاس و ورشیا (1988) در تحقیق خود پیشنهاد نموده­اند که در راستای فرضیه افشای قبلی اطلاعات، واکنش بازار به اطلاعات مالی باید رابطه­ای منفی با سطح افشای اطلاعات داشته باشد. کراس واسچرو در (1988) در تفسیر این موضوع بیان کرده­اند که در سطوح شفافیت زیاد به دلیل دسترسی بیشتر به سایر منابع اطلاعاتی، سرمایه­گذاران در زمان پیش­بینی جریان­های نقدی آینده اتکای کمتری به سود جاری دارند، پلنبرگ (1998) به تحلیل عمیقی محتوای اطلاعاتی سود شرکت­ها دانمارک در مقایسه با شرکت­های آمریکا پرداخت. نتایج نشان داد ضریب واکنش سود در شرکت­های دانمارکی از ضریب واکنش سود در شرکت­های آمریکایی بیشتر است. این محقق بیشتر بودن ارزش مربوط سود را به انعطاف­پذیری بیشتر در سامانه حسابداری و همچنین  شفافیت اطلاعاتی کمتر قبل از اعلام سود در شرکت­های دانمارکی  نسبت داد. کریستسن و همکاران (2004) تاثیر سطوح افشای اطلاعات را بر واکنش بازار به اعلان سود بررسی کردند. محتوای اطلاعاتی سود با استفاده از رگرسیون بازده غیرعادی و سود غیرمنتظره سنجش شد. نتایج این مطالعه نشان داد که ضریب واکنش سود در شرکتهای با افشای بیشتر، کمتر است، زیرا بازار واکنش کمتری به بخش غیر منتظره سود در شرکتهای شفاف­تر (با افشای قبلی بیشتر) نشان می دهد. لیو و زاروین (1997) ضعیف بودن ارتباط سود حسابداری به بازده سهام را ناشی از ناتوانی و عدم شفافیت صورت­های مالی برای انعکاس بموقع اطلاعات عنوان نموده اند. مطالعات تجربی پیرو، شفافیت اطلاعات مالی را افزاینده محتوای اطلاعاتی سود گزارش کرده اند. گلب و زاروین (2002) در تحقیقی با عنوان خط مشی افشاء و محتوای اطلاعاتی قیمت سهام، سطوح افشای سطوح افشای شرکت­ها را با استفاده از امتیازهای افشای انجمن تحقیق مدیریت سرمایه­گذاری آمریکا اندازه­گیری کردند. یافته­های این تحقیق اولین شواهد تجربی را فراهم آورد که افشای بیشتر با قیمت سهام رابطه­ای مثبت دارد و اطلاعات بیشتری در مورد سود آینده نشان می دهد. لاندهلم و میرز (2002) در تحقیقی با عنوان تاثیر افشا بر رابطه سود – بازده به این نتیجه رسیدند که افشای آگاهی بخش سبب می شود بازده جاری سهام اطلاعات بیشتری در مورد سود آینده منعکس کند. فان و وانگ (2002) شفافیت اطلاعاتی را از جنبه ساختارهای مالکیت و رابطه آن با محتوای اطلاعاتی سود مورد بررسی قرار داده اند. بنابر نتایج این تحقیق، اتخاذ استراتژی عدم شفافیت یا الهام از سوی شرکت­ها، افشای اطلاعات مالکانه و خصوصی را کاهش می­دهد و به کاهش اعتبار و آگاهی بخشی سود گزارش شده نزد سرمایه­گذاران منجر می­گردد.

از نظر يو[1] (2005) مزيت اطلاعاتي مرتبط با شفافيت صورت­هاي مالي اين است كه آگاهي سرمايه­گذاران افزايش يافته و منجر به افزايش اعتماد سهامداران شده و هزينه سرمايه شركت كاهش مي­يابد. شفافيت پايين و عدم تقارن اطلاعاتي باعث سر در گمي و ناآگاهي سهامداران و ساير سرمايه­گذاران مي­شود. شفافيت پايين موجب مي­شود اطلاعات كافي براي ارتباط برقرار كردن با سرمايه­گذاران وجود نداشته باشد و يك عدم تقارن اطلاعاتي بين آنهايي كه آگاهي دارند و آن­هايي كه دسترسي به اطلاعات كافي ندارند شكل گيرد كه در نهايت منجر به افزايش صرف ريسك اطلاعات مي­شود. اطلاعات مالي كه قابليت اتكا و شفافيت پاييني دارند، عدم اطمينان سهامداران را افزايش داده و جذابيت سهام را كاهش مي­دهد. اين موضوع شركت­ها را در تامين نقدينگي مناسب با مشكل مواجه مي­كند. به تبع آن شركت­ها براي جلوگيري و كاهش مشكلات تامين نقدينگي، وجه­نقد بيشتري نگهداري مي­كنند (قائمی و علوی، 1391).

لین و همکاران[2] (2007) به بررسی رابطه بین شفافیت اطلاعات و محتوای اطلاعاتی سود پرداختند. شفافیت اطلاعاتی با استفاده از دو معیار سامانه رتبه بندی افشا و نسبت سرمایه­گذاری بلندمدت در سهام ارزیابی شد. یافته­های آنان گویای این است که شفافیت اطلاعات مالی سبب می­شود محتوای اطلاعاتی سود و سودمندی ارقام حسابداری بین سرمایه­گذاران افزایش یابد. اسپانهولتز [3](2008) به بررسی رابطه بین افشا شفافیت قبل از اعلام سود با استفاده از نماینده­های اندازه شرکت و پیش­بینی تحلیلگران و رابطه آن با محتوای اطلاعات سود پرداخت. نتایج وی نشان داد که ارتباط مثبتی بین سطح افشای قبلی و محتوای اطلاعاتی سود وجود دارد. او این یافته­ها را به سطوح شفافیت کم  اطلاعات در دانمارک نسبت می­دهد.

[1] Yu

[2] Lin et al

[3] Sponholtz, C

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 سوال تحقیق:

با توجه به مطالب مطرح شده فوق سوالات پزوهش به صورت زیر گسترش می­یابد:

سوال اول: آیا شرکت­هایی که کیفیت سود پایین­تری دارند در مقایسه با شرکت­های با کیفیت سود بالاتر،  واکنش ضعیف­تری در خصوص گزارش تعدیلی از  بازار دریافت خواهند کرد؟

سوال دوم: آیا کیفیت سود اندازه­گیری شده با استفاده از الگوی اسلوان (1996)، از کیفیت سود اندازه­ گیری شده با استفاده از شاخص اقلام تعهدی  بر اساس مدل دی چو و دی شف[1] (2002) در پیش­بینی واکنش بازار مفیدتر است؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه - تز - رشته حسابداری

لینک متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با عنوان : تاثیر کیفیت سود بر واکنش سرمایه گذاران به گزارشات مالی تعدیلی شرکت ها با فرمت ورد

Author: 92

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *