پایان نامه رشته حسابداری: بررسی تأثیر اعلام سود بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها با تأکید بر برخی از ویژگی‌ های گزارشگری مالی

 thesis-download-2

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی تأثیر اعلام سود بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها با تأکید بر برخی از ویژگی‌های گزارشگری مالی

قسمتی از متن پایان نامه :

2-3-3- مباني نظري تفاوت قيمت پيشنهادي خريد و فروش اوراق بهادار

زماني كه اوراق بهادار انتشار می‌یابد و به موجوديت خود در بازار ادامه می‌دهد تا بازخريد شوند يا به سررسيد پرداخت برسند اما برخي ديگر از انواع اوراق بهادار را عده‌ای فروخته و عده‌ای ديگر آن را خريداري می‌کنند بنابراين دو نوع بازار خواهيم داشت، نوع اول بازاري است كه براي تمامي اوراق بهادار وجود دارد و نوع دوم بازاري است كه جريان خريد و فروش همان اوراق بهادار را در طي زمان پيگيري می‌کنند. در نمودار شماره 1 اين بازار نحوه به تعادل رسيدن عرضه و تقاضا در آنها نشان داده شده است.

نمودار سمت چپ كه بازار موجودي را نشان می‌دهد، نمايانگر يك عرضه ثابت و تقاضایی به  شكل اريب رو به پايين با توجه به قيمت اوراق بهادار مي باشد.  هر چه قيمت اوراق بهادار کمتر باشد تقاضا براي آن بيشتر خواهد بود. نمودار سمت راست بازاردرجريان را در هر واحد نشان می‌دهد. اگر زمان يك روز باشد اين نمودار نمايانگر تقاضايي رو به پايين است. در اين نمودار، عرضه ثابت نخواهد بود و به صورت اريب رو به بالا مي باشد. تعادل در نمودار سمت چپ زماني اتفاق می‌افتد كه قيمت در سطح pe باشد. در نمودار سمت راست جريان عرضه و تقاضا در نقطه‌ای همديگر را قطع می‌کنند.  آن نقطه جايي است كه عرضه اوراق بهادار يا تقاضای آن به تعادل رسيده است كه اين تعادل در نقطه pe    تشكيل شده است. اگر هر دو بازار به تعادل برسد، تعادل كلي ايجاد خواهد شد. در تعدل كلي قيمت اوراق بهادار در هر دو بازار يكسان خواهد بود.

در نمودار شماره 1-2-نيز همچنان قيمت تعادلي برقرار مي باشد اما در بازار واقعي اين قیمت‌های معاملاتي است كه مورد توجه قرارمی گیرد. این قیمت‌ها، تفاوت پيشنهاد خريد و فروش بازار سازها است قيمتي كه بازار ساز اوراق بهادار را مي خرد”، قيمت پيشنهادي خريد “[1] و قيمتي كه با آن اوراق بهادار را می‌فروشد، “قيمت پيشنهادي فروش[2]” ناميده مي شود.  اختلاف بين دو قيمت” شكاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش[3]“خواهد بود. اگر بیشتر از يك بازار ساز وجود داشته باشد، تفاوت بالاترين قيمت پيشنهادي خريدو پایین‌ترین قيمت فروش را شکاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش بازار می‌نامند و نقطه تعادلي جايي بين قيمت پيشنهادي خريد و فروش بازار قرار می‌گیرد. در يك بازار مالي سازمان‌یافته، نقش بازار سازان ايجاد جريان دو طرفه قيمت براي پيشنهاد خريد و پيشنهاد فروش در تمام شرايط مي باشد.  به طور خلاصه، بازار سازها مسئوليت تنظيم بازار را به عهده خواهند داشت و براي اجراي اين وظيفه آنان بايد موجودي مناسبي از اوراق بهادار را داشته باشند تا بتواند نوسانات قیمت‌ها را كنترل نمايند.  نگهداري موجودي براي اين افراد هزینه‌هایی در بر خواهد داشت كه از طريق اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش اوراق بهادار،  اين هزینه‌ها را جبران می‌کنند. در نمودار شماره 1-2درآمد بازا ر سازان به صورت هاشور زده نشان داده‌شده، در واقع به بيان رياضي می‌توان  گفت كه:(Pa – Pb ) Q   درآمد بازار سازان مي باشد.

هزینه‌ها و ريسك عمليات بازار سازها به ویژگی‌های خاصي از قبيل افت و خيز بازار و يا وسعت بازار[4]، “عمق بازار[5]“و “انعطاف‌پذیری بازار[6]” بستگي دارد. در ضمن، ريسك عمليات بازار سازي به تعداد  افرادي كه بر اساس انگيزه اطلاعاتي و نه انگيزه نقدينگي، اقدام به انجام مبادله می‌نمایند، بستگي دارد. در نمودار شماره 2-3 به اين رابطه پرداخته مي شود. (فدائی نژاد، 1378)

1-Bid price

[2]-Ask price

[3]-Bid – Ask spresd

[4]-Breadth of market

[5]-Depth of market

[6]-Resilience

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 پرسش های تحقیق:

مطالعات اوليه و بررسي متون نظري موجود و مطالب ارائه‌شده در قسمت تشريح و بيان مسئله سؤالات متعددي را به ذهن متبادر مي‌كند. در تحقيق حاضر به دنبال پاسخ به پرسش‌هاي زير به عنوان سؤالات اصلي تحقيق هستيم:

با توجه به عنوان تحقیق و هدف محقق از انجام آن فرضیاتی به شرح زیر تدوین‌شده است:

  1. هر چه هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام چه تغییری می‌کند؟
  2. هر چه هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، عمق بازار چه تغییری می‌کند؟
  3. هر چه اقلام تعهدی بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام چه تغییری می‌کند؟
  4. هر چه اقلام تعهدی بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، عمق بازارچه تغییری می‌کند؟
  5. هر چه خطای پیش‌بینی سود بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام چه تغییری می‌کند؟
  6. هر چه خطای پیش‌بینی سود بالاتر باشد؛ با اعلام سود سالیانه، عمق بازار چه تغییری می‌کند؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

بررسی تأثیر اعلام سود بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها با تأکید بر برخی از ویژگی‌های گزارشگری مالی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه - تز - رشته حسابداری

لینک متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با عنوان : بررسی تأثیر اعلام سود بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها با تأکید بر برخی از ویژگی‌های گزارشگری مالی با فرمت ورد

Author: 92

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *