پایان نامه رشته حسابداری: مدل بندی رابطه بین دارایی های نامشهود و عملکرد شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار

 thesis-download-2

عنوان کامل پایان نامه :

 مدل بندی رابطه بین دارایی های نامشهود و عملکرد شركت‌ هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار

قسمتی از متن پایان نامه :

2-2-3- روش­هاي ارزيابي دارايي­هاي نامشهود

بحث ارزيابي دارايي­هاي نامشهود در حسابداری، به ویژه در حسابداری مدیریت، نه تنها در تئوري بلکه در عمل رو به رشد است. ارزيابي دارايي­هاي نامشهود به شرکت­ها کمک مي­کند که اين دارايي­ها به اهداف شرکت ارتباط داده شده و شرکت­ها را در مزيت رقابتي قرار دهد. همچنين اين ارزيابي به مديران و سرمايه­گذاران کمک مي­کند که درک مناسبي از نحوه ايجاد ارزش در شرکت داشته و با اخذ تصميم­هاي مناسب، در ايجاد فضاي مناسب کسب و کار بکوشند (ایکس­کایو، 2009: 19). در این میان، از بررسی نحوه ارتباط دارایی­های نامشهود با عملکرد غفلت شده است. برای بررسی این ارتباط، اولین گام ارزیابی دارایی­های نامشهود است.

پژوهشگران بسياري (از جمله مولر[1]،2009؛ باکار[2] و همکاران،2010؛ بن­براهیم و بن­عرب، 2011) کوشيده­اند تا روش­هاي مناسبي جهت ارزيابي دارايي­هاي نامشهود ارائه دهند. مجموعه اين روش­ها را مي­توان در سه گروه ارزيابي­هاي مبتني بر نسبت[3]، ارزيابي­هاي مبتني بر اندازه[4] و ارزيابي­هاي ترکيبي[5] تقسيم­بندي نمود. صرف نظر از نقاط قوت و ضعف هر روش و وجود بعضي از روش­هاي کيفي در ارزيابي اين دارايي­ها، هيچ يک از اين روش­ها داراي روايي و پايايي مناسبي براي تعميم و استفاده در کشورهای مختلف جهان نبوده است (ايکس­کايو، 2009: 25).

2-2-3-1- روش­هاي ارزيابي مبتني بر نسبت

در این روش دو نسبت عمده وجود دارد: 1) نسبت ارزش بازار به ارزش دفتري و 2) نسبت کيوتوبين.

الف) نسبت ارزش بازار به ارزش دفتري: انتخاب اين متغير بر پايه تئوري نسبت ارزش بـازار به ارزش دفـتري قرار دارد. در اين تئـوري، چنين استـدلال مي­شود که چون همه دارايي­ها، چه مشهود و چه نامشهود، موجب ايجاد وجه نقد مي­شوند، بنابراين يک بازار منطقي[6] بايد ارزش دارايي­هاي نامشهود را همانند دارايي­هاي مشهود از قبیل اموال، ماشين­آلات و تجهيزات، شناسايي کند (ايکس­کايو، 2009: 25). با توجه به اينکه نسبت ارزش بازار به ارزش دفتري مي­تواند در پيش­بيني بازده سرمايه­گذاري نيز استفاده شود (فاما و فرنچ، 1995) و ارزش بالاتر دارايي­هاي نامشهود با بازده­هاي مورد انتظار آتي بالاتر در يک بازار سهام مرتبط است (ژانگ[7]، 2003)، اين متغير به عنوان يکي از شاخص­هاي دارایی­های نامشهود نیز مطرح است اما به دلیل همپوشانی با اضافه ارزش بازار نسبت به ارزش دفتری، تنها از مقدار این متغیر و نه نسبت آن در این پژوهش استفاده می­شود. فامـا و فرنـچ (1992 و 1995)، لن و ماخيجا (1996)، ژانگ (2003)، ايکس­کايو (2009) نيز از اين متغير در پژوهش خود استفاده نموده­اند.

ب) نسبت کيوتوبين: نسبت کيو توبين، تفاوت بين سرمايه­اي کردن ارزش بازار يک شرکت و بهاي جايگزيني دارايي­هاي شرکت است. اين تفاوت برآورد بازار از ارزش دارايي­هاي نامشهود شرکت است، يعني در برگیرنده مبلغي است که بازار تمايـل به پرداخــت بيشتـر نسبـت به دارايي­هاي فيزيکي شرکت دارد (ايکس­کايو، 2009: 45). انواع رایج نحوه محاسبه این نسبت عبارت است از: کیوی استانـدارد، کیـوی لیندنبرگ و راس[8]، کیـوی لیندنبـرگ و راس تعـدیل شده، کیوی لی­وای­لن و بادرنت[9] و کیوی چانگ و پرویت[10].[11] این رویه­های مختلف محاسبه برای تصحیح صورت و مخرج کسر کیو توبین در نظر گرفته می­شود. این اصلاحات صحت کیو توبین را به عنوان معیاری برای اندازه­گیری دارایی­های نامشهود بهبود می­بخشد، اما موجب افزایش پیچیدگی محاسبات غیر ضروری نیز می­شوند که کاربرد این نسبت را محدود می­کـند (لـی­وای­لن و بادرنت، 1997). اين معيار نیز به طور وسيعي نيز براي اندازه­گيري ارزش­هاي نامشهود شرکت، از قبيل تحقيق و توسعه و حقوق مربوط به علايم تجاري، در پژوهش­هاي مالي و اقتصادي استفاده شده است (شين[12]، 2009). استفاده از کیو توبین برای اندازه­گیری ارزش نامشهودها بر مبنای این فرض است که در حالت تعادل بلندمدت، ارزش بازار یک شرکت باید برابر با ارزش جایگزینی دارایی­های فیزیکی باشد که مقدار کیو نزدیک به یک می­شود. مقدار بیشتر از یک نشان­دهنده یک منبع ارزش است که اندازه­گیری نشده است که به طور کلی به ارزش نامشهودهای ایجاد شده توسط شرکت اختصاص دارد (بی­هارادواج[13] و همکاران، 1999). افزون بر اين، يکي از کاربردهاي اين نسبت بررسي رابطه حقوق مالکيت و ارزش شرکـت است و اين نسبــت مي­توانـد به عنوان نماينـده­ي ارزش شـرکت بـراي سـرمايه­گذاران باشد (نمازي و زراعت­گري، 1388: 233).  لـي­واي­لن و بادرنت (1997)، نمـازي و زراعت­گري (1388)، چـوي و همکـاران (2000 و 2007) و ايکس­کايو (2009) نيز از اين متغير در پژوهش خود استفاده کرده­اند.

[1] – Moeller

[2] – Bakar

[3] – Ratio-Based

[4] – Size-Based

[5] – Mixed

[6] – Rational Market

[7]– Zhang

[8] – Lindenberg & Ross

[9] – Leewillen & Badernet

[10] – Chung & Pruitt

[11] – برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به نمازی و زراعت­گری، 1388

[12]– Shin

[13] – Bharadwaj

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف پژوهش:

با توجه به سوال­هاي مطرح شده در بخش­هاي پيشين، اهداف اين مطالعه به شرح زير است:

  • بررسي اهميت گزارشگري دارايي­هاي نامشهود شرکت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،
  • اندازهگیری اقلام “نامشهود ثبت نشده” شرکت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با توجه به ارزش بازار اين شرکت­ها،
  • بررسي تاثير ارزش اقلام “نامشهود ثبت نشده[1]” بر عملکرد شرکت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،
  • بررسي تاثير دارايي­هاي “نامشهود ثبت شده” بر عملکرد شرکت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،
  • ارائه پيشنهادهايي در خصوص شناسايي و يا عدم شناسايي اقلام نامشهود و اصلاح عمليـات گزارشـگري شـرکت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
  • مدل­بندی رابطه بین دارایی­های نامشهود و عملکرد به منظور پیش­بینی عملکرد.

اين اهداف هم براي کليه شرکت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و هم براي هر صنعت دنبال خواهد شد.

[1]– Unregistered Intangibles

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

مدل بندی رابطه بین دارایی های نامشهود و عملکرد شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه - تز - رشته حسابداری

لینک متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با عنوان : مدل بندی رابطه بین دارایی های نامشهود و عملکرد شركت‌ هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار با فرمت ورد

Author: 92

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *