مطالب عمومی سری اول

از دست دادن دونالد ترامپ تا بوسه جرج بوش؛ آتش بس میان بوش‌ها و ترامپ‌ها؟

دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ روز سه شنبه در اتاق پذیرایی خاص رییس جمهور از جرج دبلیو بوش پسر و همسرش، لارا بوش، پذیرایی کردن. هر چند این مهمانی بسیار دوستانه به نظر می رسید اما پتانسیل تبدیل شدن به یه فاجعه دیپلماتیک رو هم داشت. لارا بوش، بانوی اول قبلی آمریکا، صبح روز سه شنبه واسه تور تزیینات کریسمس که به وسیله ملانیا طراحی شده بود به کاخ سفید رفت و با کارکنان کاخ سفید ملاقات کرد.

دونالد ترامپ هر دو دست بوش رو فشرده اما ملانیا ترجیح داد که با بوسیدن رییس جمهور قبلی و همسرش، صمیمت بیشتری از خود نشون بده. بعد از اون بود که دونالد ترامپ و بانوی اول واسه دوربینا دست تکون دادن. بر خلاف فاصله ۲۰۰ یاردی «بلر هاوس» از دروازه های ورودی کاخ سفید در خیابون پنسیلوانیا، خانوم و آقای ترامپ ترجیح دادن که از خودرو واسه رفتن به اون طرف ساختمون در هوای خنک ظهر کاخ سفید استفاده کنن.

ترامپ در پیامی توئیتری در صبح روز سه شنبه نوشت که اون «امروز منتظر دیدار با خونواده فوق العاده بوش در بلر هاوس» است. ایشون در ادامه پیام توئیتری خود اینجور نوشت: «بانوی اول قبلی امروز صبح به کاخ سفید میاد تا همراه ملانیا از تزیینات کریسمس دیدن کنه.
شکوه و ظرافت دو روز گذشته بسیار عجیب بوده!». دعوت دونالد ترامپ از خونواده بوش واسه اومدن به «بلر هاوس»، بعد از مرگ جرج دبلیو بوش پدر در روز جمعه گذشته، اتفاق می افته.

لارا بوش هم بعد از رسانه ای شدن دعوت کاخ سفید نشینان از اون و خونواده اش واسه یه مهمانی، با منتشر کردن یه عکس گروهی در حساب توئیتری خود نوشت که این مهمانی «دیداری شیرین درزمان یه هفته غم انگیز» بوده.
ایشون در ادامه اینجور نوشت: «از خانوم ترامپ به خاطر دعوت کردن خونواده ما به کاخ سفید واسه دیدن تزیینات کریسمس و دوستان قدیمی مون، کارکنان اقامتگاه، تشکر می کنم».

نوشته دیگر :   صبح جمعه را با یک صبحانه تخم مرغی شروع کنید؛ از نیمروی ابری تا تخم مرغ سوخاری

سی ان ان در مقاله خبری خود نوشت که ملانیا و لارا، قبلاً هم در خیابون ۱۶۰۰ پنسیلوانیا با هم دیدار کرده بودن. لارا بوش سال گذشته اینجور گفته بود: «من با ملانیا صحبت کردم. به اونجا برگشتم و با اون چای خوردم». ایشون در اون دوران گفته بود که به نظر اون ملانیا «بسیار خوب عمل کرده» و اونو یه «نماینده فوق العاده واسه آمریکا» خطاب کرده بود.

با این وجود دشمنی بین خونواده ترامپ و بوش بسیار قدیمیه. اما دشمنی بین بوشا و ترامپا درزمان دوران رقابتای انتخاباتی جمهوری خواهان در سال ۲۰۱۶ واسه گرفتن نامزدی حزب واسه ریاست جمهوری به بالاترین حد خود رسید، وقتی که دونالد ترامپ از عبارت «جب کم انرژی» (low-energy Jeb) واسه خطاب قرار دادن جب بوش، داداش کوچکتر جرج بوش و یکی از رقبای خود در حزب جمهوری خواه استفاد کرد.
این عنوان در خاطر موند و در آخر ترامپ تونست ۱۷ حریف خود در حزب رو شکست دهد، از جمله جب بوش که سومین نفر از خونواده بوش بود که از شانس بالایی واسه راهیابی به کاخ سفید بهره مند بود. در مقابل، جب بوش هم ترامپ رو «کاندیدای آشوب» (the chaos candidate) نامید.

اما برنامه پرطرفدار «زنده شنبه شب» (Saturday Night Live) نشون داد که ترامپ این جنگ لفاظانه رو برده، جایی که دارل هاموند در نقش خود از لقب «جبرا» (Jebra) واسه جب بوش استفاده کرد.
به دنبال مراسم ادای قسم دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا در ژانویه ۲۰۱۷ رسانه های آمریکا جرج دبلیو بوش رو در حال به زبون آوردن این جمله شکار کردن: «این یه فاجعه بسیار عجیب و غریب بود». از اون زمان به بعد، دونالد ترامپ بارها از جرج دبلیو بوش به خاطر افزایش بدهیا و تلفات انسانی به وجود اومده به وسیله حمله به عراق انتقادهای تندی کرده.

نوشته دیگر :   گشتی در میان کاروان‌سراها و خانه خان‌ها؛ شهر جاده ابریشم آذربایجان

بوش هم در کتاب مصاحبه ای «آخرین جمهوری خواهان» (The Last Republicans) نوشته مارک آپدگروو اعلام کرده بود که طرفدار دونالد ترامپ نیس.
در یکی از جملات خود در این کتاب، بوش اینجور گفته: «واووو، این مرد معنی رییس جمهور بودن رو نمی دونه». بوش پدر هم در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۶ درباره ترامپ اینجور گفته بود: «چیز زیادی در مورد اون نمی دونم اما می دونم که اون یه لاف زن بزرگه و از این که اون رهبر شه زیاد هیجان زده نیستم». بوش پدر بعدا گفت که به هیلاری کلینتون رأی داده که نماینده دموکراتا بود.

هنوز معلوم نیس که آشتی هفته گذشته بوشا و ترامپا چقدر دووم داشته باشه. دونالد ترامپ عصر روز دوشنبه به بوش پدر ادای احترام کرده و کمتر از دو دقیقه در مراسم تدفین رییس جمهور قبلی و تازگیاً درگذشته آمریکا در کاپیتول روتوندا حضور یافت که قابل انتظار بود.

هم اینکه دونالد ترامپ اجازه داد که از هواپیمای مخصوص رییس جمهور واسه نقل و انتقال جنازه جرج دبلیو بوش پدر بین هیوستون تا واشنگتن استفاده شه و در مقابل خونواده بوش هم با دعوت از ترامپ واسه حضور در مراسم یادبود روز چهارشنبه (فردا) واسه درگذشت جرج بوش پدر -که قرار نیس ترامپ در اون سخنرانی کنه- این آتیش بس موقتی رو ادامه دادن.

رییس جمهورهای قبلی آمریکا در سه مراسم تدفین رییس جمهورهای قبل از خود سخنرانی کرده بودن. دونالد ترامپ، پس از مرگ جون مک کین، در سه ماه پیش به مراسم تدفین اون دعوت نشده بود، اتفاقی که بر خلاف جنجالی شدن اما انتظار اون با در نظر گرفتن درگیریای لفظی بین رییس جمهوری الان و سناتور مشهور جمهوری خواه می رفت. اما خونواده ترامپ در تابستون گذشته اعلام کرده بودن که هر گاه رییس جمهور چهل و یکم آمریکا فوت کنه، از دونالد ترامپ واسه حضور در مراسم تدفین اون دعوت می شه.

نوشته دیگر :   آنچه درباره نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر باید بدانیم