مطالب عمومی سری اول

مهم‌ترین قوانین برای تهیه جهیزیه عروس

ازدواج، جشن شروع یه زندگی دو نفره جدیده و جفت و جور جهیزیه عروس فقط بخشی از اون هستش.
بخشی که هم هیجان انگیزه و باعث ذوق خونواده‌ها می‌شه و هم با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی باعث نگرانی در مورد هزینه‌ها می شه.
در این مقاله با مهم‌ترین اصول جفت و جور جهیزیه عروس و بعضی پیشنهاد‌های اقتصادی مربوط به اون آشنا میشین.

از رسم و رسوم باخبر شید

هر شهری و حتی بعضی از روستاهای یه شهر، قوانین متفاوتی واسه جفت و جور جهیزیه عروس دارن؛ مثلا در بعضی شهرهای ایران رسمه که خونواده عروس تموم شکلای جور واجور جهیزیه رو جفت و جور کنه؛ در حالی که فرهنگ‌های دیگری هستن که جفت و جور فرش و سیستم صوتی و تصویری رو رو دوش داماد می‌گذارن. با اینکه هدف پایانی همه این رسوم خوشبختی عروس و داماده؛ اما بهتره واسه اینکه بدونین باید چه چیزایی رو در لیست خریدتون بذارین و چیجوری برنامه‌ریزی کنین، خیلی شفاف از خونواده عروس یا داماد درباره آداب و رسوم‌شون در جفت و جور جهیزیه سوال کنین. اگه هم جزو دسته زوج‌هایی هستین که به رسوم کاری ندارن و دوست دارن زندگی‌شون رو با هم بسازن که چه بهتر!

از شکلای جور واجور بزرگ شروع کنین

بعد از اینکه از رسوم خونواده عروس و داماد باخبر شدید، وقت جفت و جور لیست می‌رسد. واسه این کار باید بهتره اول شکلای جور واجور بزرگ رو یادداشت کنین. خریدهایی مثل یخچال و فریزر، سرویس خواب و بقیه شکلای جور واجور بزرگ رو در اولویت بذارین و بعد سراغ شکلای جور واجور کوچکتر مثل شکلای جور واجور میزای جلو مبلی و عسلی جدید، وسایل داخل کابینت و کشوها برید و تلاش کنین سراغ مدل‌های مدرن اما ساده باشین که از مد نمی‌افتند. یکی از دلایل مهم شناسایی شکلای جور واجور بزرگ اینه که وقتی اول وسایل بزرگ رو خریده باشین، می‌تونید خرید وسایل کوچکتر رو از نظر رنگ و شکل با اون‌ها هماهنگ کنین. وگرنه ممکنه ناهماهنگی پیش بیاد.

نوشته دیگر :   نگاهی به سه علت شایع خرابی یخچال ها و راه حل های آسان برطرف نمودن آن ها
تم رنگی رو مشخص کنین

چیدمان اتاق خواب عروس و داماد

تلاش کنین تم کلی رنگ‌هایی رو که می‌خواهید در خونه‌تون به کار رود، شناسایی کنین و بعد دست به خرید بزنین. وقتی بدونین دوست دارین بیشتر از چه رنگ‌هایی استفاده کنین، باعث می‌شه سراغ خرید وسایلی برید که هارمونی بیشتری با هم دارن. انتخاب تم رنگی علاوه بر سلیقه و علاقه شما، به محل زندگی، وضعیت آب و هوا و حتی آلودگی محیط بستگی داره.
مثلا اگه منزلتون در یکی از مناطق شلوغ تهران واقع شده، خرید مبلمان سفید انتخاب خوبی براتون نیس، چون به دلیل آلودگی هوا خیلی زود کثیف می شن.
اگه از ترکیب رنگ‌ها اطلاعات خاصی ندارین؛ بهتره چرخه رنگ‌ها رو بخونین و بعد دست به انتخاب بزنین.

 

کم بخرین

 

اگه هنوز نمی‌دونین قراره در خونه چند متری زندگی کنین یا از فرم خونه بی‌خبر هستین، تا جایی که امکان داره کم خرید کنین و بیشتر خریدها رو به وقتی بندازین که وضعیت خونه مشخص شد.
اگه می‌دونین فرم خونه‌تون چه شکلیه، دو گزینه پیش رو دارین: یا خونه خریده‌اید و مطمئنین چند سالی در اون زندگی می کنین یا مستاجر هستین و قراردادتون یه ساله س. در وضعیت اول با خیال راحت وسایلی هماهنگ با شکل کلی خونه جفت و جور کنین؛ مثلا اگه هال به یه مبل ال L نیاز داره، جفت و جور‌اش کنین؛ اما وقتی مستاجر هستین، خیلی در قید و بند فرم خونه نباشین و وسایلی بخرین که اگه قرار به اسباب‌کشی شد، به خونه‌ های دیگه هم بیان.

اگه فضایتون کوچکه

چیدمان خونهای کوچیک اپارتمانی

خرید جهیزیه واسه فضای کوچیک نیاز به رعایت اصول مربوط به این فضاها رو داره.
مثلا در انتخاب مبلمان یه خونه کوچیک نباید سراغ گزینه‌هایی با رنگ‌های تیره رفت؛ چون فضا رو کوچکتر نشون میدن یا نباید از وسایل بزرگ استفاده کرد، بلکه بهتره سراغ وسایل کم‌جا مثل جدیدترین مدل میز ناهار خوری تاشو و گرد رفت یا از بقیه وسایل کوچیک و چند کاره‌ای استفاده کرد که فضای زیادی اشغال نمی‌کنن. به کار گیری آینه روی دیواره ها واسه بزرگتر نشون دادن خونه یا نورپردازی مناسب به وسیله آباژور  و لامپ‌های تزئینی روش‌های دیگری واسه بزرگتر نشون دادن فضای منزل هستن.

نوشته دیگر :   آنچه درباره نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر باید بدانیم
با هم انتخاب کنین

یادتون باشه جهیزیه، وسایل زندگی عروس و داماده؛ همونجوریکه موقع انتخاب خونه، باید نظر عروس پرسیده شه، واسه انتخاب جهیزیه هم باید نظر داماد رو دونست. پس بهتره واسه خریدها با هم مشورت کنین و در کنار هم به خرید برید. اگه داماد فرصت کافی واسه همراهی در خرید نداره، می‌تونید از خرید اینترنتی به عنوان یه برگ برنده در انتخاب اجناس مورد علاقه هردویتان استفاده کنین.

بودجه بندی کنین

از کمک‌های بزرگی که جفت و جور لیست جهیزیه به شما می‌کنه، تخمین زدن هزینه حدودی و بودجه‌بندیه. یادتون باشه ماموریت مهم شما معتقد موندن به بودجه‌ایه که واسه جفت و جور جهیزیه در نظر گرفته‌اید؛ این ماموریت رو به عنوان یه تمرین مالی و یکی از چندین روش صرفه جویی در هزینه‌ ها در نظر بگیرین که از حالا به شما در مدیریت اقتصادی خونه‌تون کمک می کنه.
در این مورد و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی بهتره؛ اول شکلای جور واجور به طور کامل لازم رو با کیفیت بالا جفت و جور کنین و در خونه بچینید و اگه بودجه اضافه‌ای نداشتید جفت و جور بقیه ریزه‌کاری‌ها رو به زمان بندازین. وگرنه مجبور می‌شید تموم وسایل رو در شرایطی جفت و جور کنین که کیفیت پایین و قیمت ارزون دارن و بعد از یه الی دو سال خراب می شن.
در این صورت باید دوباره واسه خرید یا تعمیرشان هزینه صرف کنین که اصلا توجیه اقتصادی نداره.

رودربایستی رو کنار بذارین

اگه جزو اون دسته آدمایی هستین که واسه جلب رضایت دوستان، فامیل و کلا مردم؛ حاضر می‌شید زیر بار قسط و قرض برید تا یه جهیزیه آنچنانی جفت و جور کنین، خوبه بدونین که با این کار نه فقط باعث عذاب خودتون و همسرتون می‌شید؛ بلکه بار سنگینی رو روی دوش خونواده‌هاتون می‌گذارید که تا مدت‌ها آزارشون میده. واقعیت اینه که در شرایط امروزی جامعه و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور، هر حرکت ناشیانه‌ای در بخش مسائل مالی می‌تونه قیمت زیادی داشته باشه و منتهی به مشکلاتی شه که خیلی راحت قابل شدن نیستن. رودربایستی رو با خودتون و بقیه کنار بذارین و دست از آزار خودتون وردارین. خیلی‌ها چندین ساله که جشن ازدواجشون رو عقب می‌اندازند؛ چون هنوز نتونسته‌ان جهیزیه رویایی جفت و جور کنن. به جای انتظار، حتی اگه شده وسایل برقی کارکرده اما تمیز بخرین و در خونه‌تون بذارین و سر زندگی‌تون برید. مطمئن باشین مردم هم زندگی خودشون رو دارن.