مطالب عمومی سری اول

فرق بیمه «خویش فرما» با «بیمه اجباری» چیست؟

تامین اجتماعی از جمله حقوق شهروندی در کشورای جور واجور جهان هستش.
یکی از مصداقای این موضوع اون هستش که شهروندان چه در وقتی که دارن کار می کنن و چه وقتی که بیکار شدن، از کمتری چیزای مادی و الهی بهره مند باشن تا زندگی اونا با مشکلات کمتری مواجه شه.

هر انسانی در طول زندگی، با مریضی، حوادث بین کار، بیکاری، از کار افتادگی و هم اینکه بازنشستگی رو به رو می شه.
پس واسه مواجه شدن با این پدیده های محتمل، باید اقدامات پیشگیرانه رو در دستور کار قرار داد. بیمه یکی از راه حلای موثر و حرفه ای واسه گذران زندگی کم دردسر و مطمئن در دنیای پر هیاهوی امروزیه.

بیشتر از  ۱۳ میلیون نفر از هموطنان ایرونی (غیر از نیروهای مسلح)، دارای کد بیمه در سازمان تامین اجتماعی هستن و براساس فعالیتی که دارن، هر ماهه به وسیله کارفرمایان واسه اونا لیست بیمه رد شده و انگار، دارای سابقه بیمه ماهانه هستن.

تعداد نفرات یاد شده، بیشتر از ۲۸ میلیون نفر رو تحت پوشش خدمات درمانی خود دارن. علاوه بر اون، حالا بیشتر از ۳ میلیون مستمری بگیر، هر ماهه از سازمان تامین اجتماعی حقوق دریافت می کنن.

کسایی که کد بیمه دارن و نام اونا در فهرست بیمه شرکتا و سازمانا و موسسات حقوقی رد می شه، صاحب دفترچه شده و از امتیازات جور واجور اون بهره مند می شن.

با وجود اینکه بعضی از چهره های سرشناس حنجره خود رو بیمه می کنن، اما هنوز میلیونا شهروند ایرونی، از کد بیمه بهره مند نیستن و حتی واسه اون دسته که دارن کار می کنن، از طرف کارفرمایان یا خودشون، حق بیمه ماهانه (۳۰ درصد کل دریافتی ماهانه) پرداخت نمی شه و به خاطر همین، از دفترچه بیمه و خدماتی که قانون در اختیار بیمه شدگان اجباری قرار داده، بی بهره هستن.

اگه شمام در گروه این افراد هستین، به شما پیشنهاد می کنیم با مطالعه این گفتار، نسبت به دریافت کد بیمه و گشایش پرونده در یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور اقدام کنین.

به چه دلیل باید کد بیمه داشته باشیم؟

در اختیار داشتن کد بیمه، فواید مختلفی واسه بیمه شده به ارمغان می آورد که به طور خلاصه عبارتند از:

۱- ثبت نام در سازمان تامین اجتماعی و امکان پرداخت حق بیمه ماهانه در کلیه شعب سراسر کشور.

۲- دریافت دفترچه خدمات بهداشتی و درمانی تامین اجتماعی.

۳-.به کار گیری خدمات بهداشتی پر تخفیف و با تسهیلات خاص در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی و مراکز طرف قرارداد در سراسر کشور (مانند بیمارستان میلاد تهران).

۴- به کار گیری امکان دریافت مستمری از کار افتادگی، بازنشستگی و یا سوانح بین کار.

۵- به کار گیری خدمات بیمه بیکاری واسه اون دسته از آدمایی که بیمه اجباری هستن.

۶- در اختیار داشتن سابقه بیمه هرساله جهت ارائه به سفارتخانه ها جهت افزایش شانس دریافت روادید.

۷- دریافت سابقه تامین اجتماعی به عنوان گواهی شغلی مستند و دارای دلیل.

همونطور که در موارد هفت گانه بالا گفته شد، در اختیار داشتن کد بیمه اولین قدم واسه ثبت نام در شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشوره. داشتن کد بیمه، مثل کد ملی و شماره شناسنامه، به طور اختصاصی واسه هر فرد تعیین می شه و هر کسی، کد مخصوص خود رو داره.

کد بیمه، هویت شما رو در سازمان چند ده میلیونی تامین اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی مشخص می کنه.
دریافت هر گونه تسهیلات و خدماتی که به وسیله سازمان و قانون در اختیار بیمه شده ها قرار گرفته، به شرط داشتن کد بیمه معتبر و هم اینکه سابقه ماهانه پرداخت شده.

شاید واسه شما تعجب آور باشه که چیجوری این کد می تونه شانس دریافت روادید رو زیاد کنه.
باید اضافه کنیم که در اختیار داشتن اون و رد شدن بیمه ماهانه واسه بیمه شده به وسیله خود یا کارفرما (دولتی یا خصوصی)، دلیل می شه که شما بتونین از هر شعبه سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور، درخواست سابقه کنین.

با درخواست سابقه، برگی به شما داده می شه که در اون، کد بیمه و مشخصات سجلی شما و یه وقتی که به وسیله کارفرمایان جور واجور در کد کارگاه های متفاوت بیمه رد شده،‌ قید می شه.
این برگه نشون میده که شما چه مدت مشغول به کار بوده و در چه شرکتا و موسساتی در سراسر کشور فعالیت داشتین.

با ترجمه رسمی این برگ، وقتی ممهور به مهر و امضاء شعبه تامین اجتماعی باشه، میشه یه سند دارای دلیل و قوی واسه ضمیمه کردن به مدارک اقدام خود جهت اعطا به سفارت خونها در اختیار داشت.

برگ سابقه بیمه، یه سند خوب واسه اثبات این واقعیته که شما ظرف چه یه مدت در چه مجموعه هایی با چه حقوقی مشغول به کار بوده و هستین. تموم این امتیازات، با داشتن کد بیمه معتبر ممکن میشه.

چیجوری کد بیمه بگیریم؟

اگه تا کنون موفق به دریافت این کد نشدین، (به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کد بیمه اختصاصی با تحت تکفل بودن فرق داره)، به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در شهر محل سکونت خود مراجعه کنین. در این حالت، شما با ۳ وضعیت مواجه هستین:

۱- اگه در جایی مشغول به کارین و کارفرما، به هر دلیلی واسه شما از پرداخت حق بیمه و رد کردن نام شما در لیست بیمه شدگان ماهانه طفره میره (که چیزی خلاف قانون کاره)، با مراجعه به شعب، فرم ثبت نام دریافت کد بیمه و گشایش پرونده رو دریافت و تکمیل کنین.

۲- اگه کارفرما علاقمنده واسه شما بیمه رد کنه، باید به شعبه تامین اجتماعی مربوط به کد کارگاه محل اشتغال خود مراجعه کرده و نسبت به دریافت کد بیمه دست به کار شین. در این حالت، کارفرما باید فرمی همراه با مهر و امضا به شما بده و در اون گواهی کنه که شما در بازه وقتی مشخص، در کد کارگاه شرکت مشغول به کارین.

نوشته دیگر :   نقد فیلم ماهورا، روایتی ناگفته از جنگ ایران و عراق

پس از اون با تایید کارفرما، واسه شما کد بیمه صادر می شه و نام شما در کد کارگاه و ردیف پیمان کارفرما ثبت می شه.

۳- حالت سومی هم هست که شما بیکار هستین و یا واسه خودتون کار می کنین و اصطلاحا، کارگر هیچ کد کارگاهی در سراسر کشور نیستین. در این حالت، شما واسه دریافت کد بیمه، باید درخواست بیمه خود فرما (بیمه اختیاری) کرده و نسبت به گشایش پرونده بیمه و انجام روند اداری مربوطه دست به کار شین. البته عملیاتی کردن پرونده خود فرما، نیاز به آزمایشات پزشکی هم داره که در ادامه دربارش صحبت می کنیم.

مدارک لازم واسه کد بیمه

دریافت کد بیمه، مثل دریافت کد بورس از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، بسیار آسونه. کافیه فرمی که در اختیار شما قرار میگیره رو کامل کرده و فرمای ضمیمه مربوط به اعلام نبود مشکل پزشکی رو تایید کنین. این کار با تیک زدن و امضای فرم مربوطه (۱ صفحه پشت و رو) انجام می شه.

فرمی که واسه دریافت کد بورس به شما داده می شه، اطلاعات سجلی، هویتی و نشانی محل کار  و زندگی رو از شما درخواست می کنه.
هم اینکه واسه اطمینان بیشتر، اطلاعات دو تن از نزدیکان شمام دریافت می شه تا در صورت ضرورت، با اونا تماس گرفته شه.

واسه دریافت کد بیمه در هر کدوم از حالتای سه گانه اشاره شده، شما باید علاوه بر تکمیل فرمای مربوطه ای که شعبه تامین اجتماعی در اختیارتون قرار میده، رونوشت شناسنامه و کارت ملی رو هم ضمیمه کنین. ۱ قطعه عکس رنگی ۶ در ۴ هم از شما درخواست می شه.

اگه اطلاعات شناسنامه ای یا کارت ملی شما مخدوشه، قبل از دریافت کد بیمه باید نسبت به اصلاح این مدارک دست به کار شین.

در روند نام نویسی اولیه و تخصیص شماره بیمه به خواهندگان ثبت نام در سازمان تامین اجتماعی، ارائه اطلاعات خراب و نادرست (اشتباهی یا از قصد)، در کوتاه مدت و دراز مدت، واسه سابقه بیمه شما و دریافت تسهیلات از سازمان، رقابت بر انگیز میشه. پس در ثبت نام،‌ دقت کافی رو مبذول دارین تا اطلاعات مستند از خود به سازمان ارائه کنین..

فرم سوال نامه اولیه جمع آوری اطلاعات بیمه شده رو در زیر مشاهده می کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که حتما پشت فرم شماره ۱ هم باید تکمیل شه.
در قسمتی که اطلاعات کارفرما قید شده، باید مشخصات محل کار خود رو نوشته و مدیر شرکت اونو مهر و امضا کنه.
اما واسه خود فرما، این قسمت نیاز به پر کردن نداره.

شکلای جور واجور بیمه تامین اجتماعی

بیمه شامل گروه‌ های جور واجور اجتماعیه که به ‌تدریج تحت پوشش خدمات و پشتیبانی‌ های خاص اون قرار گرفته و می‌ گیرند.

قانون تامین اجتماعی این توانایی رو داره آدمایی که مشمول هیچ بیمه‌ای نیستن رو تحت پوشش بذاره. در این چارچوب بیمه براساس قانون تامین اجتماعی به دو دسته کلی تقسیم ‌می‌ شه:

الف) بیمه اجباری: بیمه اجباری شامل کلیه مشمولین قانون کار و کسانیه که در قبال دریافت مزد و حقوق در کارگاه‌ ها، کارخانه‌ ها و شرکت‌ ها دارن کار می کنن.

ب) بیمه‌های خود‌ فرما: بیمه خود‌ فرما به دو دسته تقسیم می‌ شه:

۱- بیمه اختیاری

۲- بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

بیمه خود فرمای اختیاری چیه؟

بیمه اختیاری واسه کسانیه که تحت پوشش بیمه خاصی نیستن. درخواست کننده این نوع بیمه، مستقیما با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان بستن قرارداد بیمه اختیاری می‌ شه و موظفه خود حق بیمه رو در زمان تعیین‌ شده پرداخت کنه.

در صورت نبود پرداخت حق بیمه در موعد مقرر قرارداد بیمه اون باطل می‌ شه و درخواست کننده موظفه در چارچوب قوانین دوباره درخواست خود رو ارائه کنه.
البته درخواست کننده بیمه اختیاری می‌ تونه واسه بستن با سازمان وکیل بگیره.

در متن وکالت‌ نامه باید دقیقا موضوع وکالت مبنی بر بستن قرارداد بیمه اختیاری ذکر شه و قرارداده های وکالتی که به صورت کلی تنظیم شده باشن، در این مورد بدون هستن.

سازمان تامین اجتماعی از زمان ثبت درخواست بیمه اختیاری در دفتر شعبه موظفه بیشترین حد ظرف دو ماه موضوع رو بررسی و استحقاق یا نبود استحقاق رو کتبا به درخواست کننده اعلام کنه.

در صورت وجود شرایط سنی و سابقه بستن قرارداد بیمه اختیاری، درخواست کننده و افراد تحت تکفل واسه معاینه پزشکی به دکتر معتمد سازمان معرفی می‌ شن.

متقاضیانی که هنگام ارائه درخواست بیشتر از نه ماه از قطع پرداخت حق بیمه اون‌ها نگذشته باشه، از انجام معاینات پزشکی معاف هستن. اگه بیمه‌ شدگان اختیاری با اشتغال در کارگاه‌ های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه اجباری قرار بگیرن یا مشمول صندوق‌ های بیمه‌ ای دیگه شن، موظف هستن موضوع رو کتبا به اطلاع سازمان برسانند تا واسه قطع بیمه اختیاری اونا اقدام شه.

وگرنه حق بیمه‌ های دریافتی پس از کسر هزینه‌ های اداری مربوط مسترد ‌شده و سابقه حذف می‌ شه.

چه کسایی می تونن بیمه خود فرمای اختیاری شن؟

اگه شما یکی از شرایط زیر رو دارا هستین، می تونین واسه بیمه خود فرمای اختیاری دست به کار شین:

  • داشتن دست کم ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه
  • داشتن بیشترین حد ۵٠ سال سن (مرد و زن)
  • اگه سن درخواست کننده در زمان درخواست بیشتر از ۵۵ سال باشه باید، برابر مدت مازاد سنی، سابقه حق بیمه رو بپردازه.

مثلا، اگه درخواست کننده بیمه اختیاری ۵۷ ساله باشه باید هنگام درخواست دو سال سابقه پرداخت حق بیمه رو بپردازه و اگه ۶۰ساله باشه داشتن پنج سال سابقه الزامیه.

متقاضیانی که بیشتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه رو داشته باشن، از شرط سنی هستن و می‌ تونن بیمه شن. اگه بیمه‌ شده‌ ای یه بار با سازمان قرارداد بیمه اختیاری منعقد کرده باشه، تا سه‌ بار حق بستن قرارداد بیمه اختیاری رو بدون شرط سنی داره.

البته دوران قطع شدن جزء بیمه و سوابق فرد منظور نمیشه. واسه کسایی که سنشون بیشتر از عدد تعیین شده، سوابق انتقالی از دیگر صندوق‌ ها واسه تامین سابقه لازم محاسبه نمیشه.

اگه درخواست کننده بیمه اختیاری با ارائه مدارک و اسناد غیر قانونی و جعلی مبادرت به بستن قرارداد کنه، بیمه ایشون قطع می‌ شه و نمی‌تونه از امتیازات سازمان استفاده کنه.

درصد حق بیمه اختیاری چقدره؟

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که درصد حق بیمه خواهندگان خود فرمای اختیاری، ۲۶ درصد دستمزد و حقوق توافق‌ شده.
بیمه اختیاری براساس حق بیمه نامبرده کلیه تعهدات بیمه‌ ای رو شامل ‌می‌ شه.

بیمه‌ شدگان اختیاری که قبلا با بیمه‌های ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی مشمول بوده‌ ان،از تاریخ اول فروردین ۱۳۸۶ با بیمه ۲۶ درصدی تطبیق پیدا کردن و در برابر تعهدات نامبرده بیمه کامل هستن.

علاوه بر حق بیمه فوق، دولت هم پرداخت ۳ درصد از حق بیمه رو طبق قانون تامین اجتماعی (ماده ۲۸)معتقد شده.
باید توجه داشت که مسئول پرداخت حق بیمه در بیمه‌های اختیاری، خود شخصه.

چگونگی محاسبه حق بیمه در بیمه های خود فرما چیجوریه؟

در بیمه اجباری، این شما نیستین که دست کم حقوق دستمزد و امتیازات رو مشخص می کنین. این کار، وظیفه کافرما بوده و اعمال اون به وسیله واحد حسابداری صورت میگیره. اما، خواهندگان بیمه اختیاری می‌ تونن دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه رو خود مشخص کنن و واسه این منظور باید اونو بین دست کم و بیشترین حد دستمزد هر سال تعیین کنن.

بیمه‌ شدگان اختیاری می‌ تونن با ارائه درخواست، هر دو سال یه بار دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه ماهانه خود رو ۱۰ درصد زیاد کنن.

مهلت پرداخت حق بیمه خود فرما چقدره؟

کارفرمایان در بیمه های اجباری، در آخر ۳۰ روز فرصت پرداخت حق بیمه کارگران خود رو دارن و پس از اون، مشمول جریمه های مربوطه می شن.
اما بیمه‌ شدگان خود فرمای اختیاری موظف هستن حق بیمه خود رو بیشترین حد تا آخرین روز دو ماه بعد به شعبه تامین اجتماعی پرداخت کنن. وگرنه قرارداد منعقدشده از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده لغو می شه و ادامه بیمه موکول به درخواست جدید میشه.

چگونگی ارائه درخواست و عقد قرارداد بیمه اختیاری چیجوریه؟

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که درخواست کننده بیمه اختیاری، شخصا باید به شعبه مراجعه کنه و درخواست گشایش پرونده کنه، اما در بیمه اجباری، نماینده کارفرما معمولا کارای اداری رو انجام میده.

ایشون باید با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی که سوابق پرداخت حق بیمه در اون متمرکزه، فرم مربوطه رو دریافت و تکمیل کنه و بعد اونو همراه یه قطعه عکس و رسید اخذ شده از شعبه ارائه کنه.

پس از انجام اقدامات فوق، شعبه موظفه بیشترین حد ظرف دو ماه از تاریخ ثبت درخواست در دفتر شعبه، وضع درخواست کننده رو از نظر استحقاق یا نبود استحقاق اون بررسی و نتیجه رو اعلام کنه.

بررسی شعبه شامل سن، سابقه، معرفی به کمیسیون پزشکی و دریافت نتیجه و بقیه مراحل اداریه. اگه درخواست کننده دارای شرایط تشخیص داده شدف باید بیشترین حد ظرف ۲۰ روز از تاریخ اعلام اون واسه بستن قرارداد به شعبه مراجعه کنه و بیشترین حد ظرف ده روز پس از بستن قرارداد بیمه اختیاری، حق بیمه رو از تاریخ درخواست به صورت با هم پرداخت کنه.

بیمه خود فرما چه تسهیلاتی واسه شما به ارمغان می آورد؟

بیمه خود فرمای اختیاری، تسهیلات زیر رو واسه بیمه شده ارائه می کنه:

  • مستمری بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی
  • خدمات درمانی
  • هزینه کفن و دفن مثل بیمه‌شدگان اجباری
  • وسایل کمک‌ پزشکی مثل بیمه‌ شدگان اجباری
  • ارسال گواهی سابقه کار جهت ارائه به سازمانای داخلی و بین المللی.

چه تسهیلاتی شامل بیمه خود فرما نمی شه؟

بیمه خود فرمای اختیاری این تسهیلات رو در اختیار بیمه شده قرار نمی ده:

  • کمک ‌هزینه ازدواج
  • از کار افتادگی جزئی
  • غرامت دستمزد ایام مریضی و بارداری
  • بیمه بیکاری

اگه به هر دلیلی بیکار شید و قادر به پرداخت حق بیمه خود فرما نباشین، بیمه بیکاری به شما تعلق نمی گیره، چون این بیمه‌ شدگان دارای کارفرما نیستن.

به غیر از موارد فوق شرایط مربوط به برخورداری از خدماتی مثل بازنشستگی، از کار افتادگی کلی غیر به وجود اومده به وسیله کار، مستمری بازماندگان و… مثل بیمه‌شدگان اجباریه. در این قسمت به بعضی پرسشای عادی در این مورد جواب می دیم.

  کسی که قبلا بیمه اختیاری بوده و حالا در شهر یا محل دیگری زندگی کرده و می خواد خود رو بیمه کنه، باید واسه بیمه دوباره به شعبه یا شهر قبلی خود مراجعه کنه؟

با در نظر گرفتن اصلاحات جدید در این مورد، دیگه احتیاجی به مراجعه به شهر یا شعبه قبلی نیس و درخواست کننده می‌ تونه در شعبه محل یا شهر اقامت خود بیمه اختیاری درخواست کنه.

پدر من کارگره، بالای ۶۰ سال سن داره و تحت پوشش هیچ بیمه‌ ای نیس. راهی واسه بیمه کردن ایشون هست؟

با در نظر گرفتن اینکه ایشون سابقه بیمه‌ ای ندارن و سنشون هم بالاست، نمی‌ تونن بیمه خود‌ فرما شن. فقط اگه در کارگاهی مشغول به کار باشن، میتونن حق بیمه رو به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنن.

همسر من کارت پایان خدمت نداره و متولد ۱۳۶۱ است. ایشون مشغول به کار آزاد هستن و تا حالا تحت پوشش هیچ بیمه‌ ای نبوده‌ان. به نظر شما واسه به کار گیری تسهیلات بازنشستگی و…، از چه روش می‌ تونن بیمه شن؟ اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین من مشغول به کارم و جداگونه تحت پوشش بیمه اجباری هستم.

بیمه احتیاجی به کارت پایان خدمت نداره، ولی قرارداد کار با کارت پایان خدمت منعقد می‌ شه؛ چون که وگرنه واسه کارفرما مسئولیت داره.
همسر شما می‌ تونه خود رو بیمه خود‌ فرما (بیمه صاحبان حرفه ها و مشاغل آزاد) کنه.

کلیه خواهندگان بیمه اختیاری می‌ تونن دستمزد مبنای حق بیمه رو خود انتخاب کنن؟

تعیین دستمزد مبنای حق بیمه واسه متقاضیانی که بیشتر از ده سال سابقه بیمه‌ ای دارن، براساس میانگین آخرین ۳۶۰ روز کارکرد بیمه اونا صورت می‌ گیرد.

بیمه شدگان خود فرما می تونن سابقه بیمه خود رو اینترنتی ببینن؟

بله. کافیه به سایت سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و نام کاربری و رمز عبور دریافت کنین.

فرقی بین بازنشستگی بیمه خود فرما و اجباری هست؟

خیر.

واسه دریافت سابقه بیمه جهت ارائه به سفارتخانه ها، فرقی بین بیمه خود فرما و اجباری هست؟

فرقی وجود نداره. اما در بیمه خود فرما، به دلیل اینکه کافرما خود شمائید، تنها نام شما در سابقه بیمه ثبت می شه.
اما در بیمه اجباری، نام کارفرما و کد کارگاه متفاوت اونا قید می شه.

وقتی که در بیرون مرز کشور هستیم، می تونیم بیمه خود فرما باشیم؟

بله شدنیه. حتی در صورت نبود دسترسی به شعبه، می تونین از راه وکیل، کارای اداری خود رو پیگیری کنین.

اندازه دریافت تسهیلات درمانی بیمه خود فرما با بیمه اجباری فرق داره؟

خیلی فرقی نداره. واسه اطلاع از جزییات تعرفه های بهداشتی و درمانی که به بیمه شده خود فرمای اختیاری تعلق میگیره، از سایت سازمان تامین اجتماعی استعلام کنین.

دفترچه بیمه مربوط به بیمه شدگان اجباری با خود فرما فرق داره؟

خیر فرقی نداره. هر ماه واسه تمدید اون باید با اصل کارت ملی، به شعبه مراجعه کرده و در صورت نیاز به تمدید دفترچه، حضور بیمه شده هم اجباری میشه.

۲) بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

این بیمه شدگان آدمایی هستن که واسه انجام حرفه و شغل مورد نظر با داشتن کارگر (کارفرما) یا خود به تنهایی (خود فرما) به استناد مجوز اشتغال فرستاده شده از طرف مراجع ذی صلاح یا به (تشخیص سازمان تامین اجتماعی) به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمایتی خاصی نباشن.

از تاریخ بیست فروردین ۱۳۸۷، علاوه بر مشاغل مندرج در این اطلاعیه، صاحبان کلیه مشاغلی که تا تاریخ نامبرده بیمه نشده ان با کامل کردن فرم درخواست و بستن قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر می تونن مشمول مقررات این نوع بیمه قرار گیرند.

تسهیلات بیمه صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد چیجوریه؟

خواهندگان می تونن با پرداخت حق بیمه مقرر از حمایتهای مندرج در قانون تامین اجتماعی مصوب تیرماه ١٣۵۴ و تغییرات بعدی اون به توضیح زیر بهره مند گردند.

الف) بیمه بازنشستگی و فوت پس از بازنشستگی با اندازه ١۴% (١٢% سهم بیمه شده +٢% سهم دولت)

ب) بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با اندازه ١۶% (١۴% سهم بیمه شده + ٢% سهم دولت)

ج ) بیمه بازنشستگی واز کار افتادگی و فوت با اندازه ٢٠ % (١٨% سهم بیمه شده + ٢% سهم دولت)

خواهندگان می تونن علاوه بر پرداخت حق بیمه با نرخهای تعیین شده در بندهای (الف)، (ب) و ( ج) در زمان بیمه پردازی و دریافت مستمری با پرداخت حق سرانه درمان مصوب هر سال طبق مقررات مربوطه از خدمات درمانی سازمان بهره مند شن.

درخواست کلیه خواهندگان حمایتهای بند ( ج) و هم درخواست اون گروه از خواهندگان بند “ب” که بدون ١٠ سال سابقه  پرداخت حق بیمه هستن، در صورتی پذیرفته می شه که از طرف دکتر معتمد سازمان از کار افتاده کلی شناخته نشن.

شرایط سن و سابقه :

  • پذیرش درخواست خواهندگان مرد و زن که بدون سابقه پرداخت حق بیمه هستن، موکول به اون هستش که سن مردان از ۵٠ سال و سن زنان از ۴۵ سال تموم بیشتر نباشه.

  •  آدمایی که سن اونا بالاتر از سنین مذکوره و دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی هستن، به ازای نصف مدت سابقه به سقف سنی مجاز اونا اضافه و در صورت گرفتن شرط سنی درخواست اونا پذیرفته می شه.

 درخواست متقاضیانی که دارای دست کم ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشن بدون شرط سنی پذیرفته می شه.

چند تا نکته مهم

۱- اگه تا کنون کد بیمه تامین اجتماعی دریافت نکردین، در اسرع وقت به یکی از شعب تامین اجتماعی در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کرده و درخواست خود رو ارائه بدین.

۲- اگه تا آخر اسفند ۹۵ نسبت به دریافت کد بیمه دست به کار شین، می تونین بیمه بهمن و اسفند ۹۵ رو پرداخت کرده و از ۲ ماه سابقه کار در سال ۹۵ بهره مند شید. 

۳- حق بیمه تامین اجتماعی (۳۰ درصد یا ۲۶ درصد کل مبلغ حقوق و دستمزد کارگرد)، هرساله به اندازه ۱۰ درصد زیاد میشه.

۴- اگه کارفرمای شما در مدت فعالیت شما تو یه کد گارگاه، به هر دلیلی از رد کردن بیمه دوری کرده، با ارائه مدارک مستند، به یکی از شعب تامین اجتماعی در شهر محل سکونت خود مراجعه کنین. با شکایت به اداره کار شهر محل سکونت هم می تونین پیگیر مطالبه حق بیمه خود باشین.

۵- اگه یه وقتی تو یه کارگاه مشغول به کار بودین و به طور سهوی یا از قصد، واسه شما در ماه های خاصی، بیمه پرداخت نشده، با مراجعه به یکی از شعب تامین اجتماعی، درخواست حق بیمه معوق رو ارائه بدین. اگه ادعای شما اثبات شه، کارفرما موظف به پرداخت هزینه های نبود پرداخت حق بیمه و جریمه های مربوطه میشه. پس از اون، سابقه بیمه کسری شما به حساب بیمه شما منظور می شه.

۶- اگه شما به مدت چند روز در ماه، واسه یه کارفرمای حقیقی یا حقوقی کار می کنین، ایشون قانونا موظف به پرداخت حق بیمه شما به مدت مذکوره. نبود پرداخت حق بیمه و نبود ارسال لیست بیمه، همیشه یکی از چالشای پیش روی کارگران و کارفرمایان در سراسر کشور بوده.

۷- با در نظر گرفتن اینکه شعب تامین اجتماعی در سراسر کشور با سیستم کامل به همدیگه وصل نیستن، اگه کد کارگاه کارفرما شما در قرارداده های پیمانکاری (ردیف پیمانی) فرق داره، باید نسبت به ثبت نام و نام نویسی در هر شعبه به طور جداگونه دست به کار شین.

مثلا، اگه کارفرما شما تو تهران صاحب دو کد کارگاه و ردیف پیمان در دو شعبه تامین اجتماعی بوده و شما در هر دو کارگاه مشغول به فعالیت هستین، باید در هر شعبه به طور جداگونه نام نویسی کنین.

۸- اگه کارفرما هستین و مشمول جریمه های تامین اجتماعی شدین، تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶  فرصت دارین واسه دریافت بخشودگیا و اقدام جهت تقسیط و باز پرداخت اون اقدام کرده و از تسیهلات مربوطه استفاده کنین.

۹- واسه تمدید یا تعویض دفترچه تامین اجتماعی خود، باید به کارگزاریای مجاز تامین اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنین.