مطالب عمومی سری اول

سلاطین خشکسالی؛ ۵ خوراکی که تولید آن ها بیشترین مصرف آب را در پی دارد

براساس گزارشای سازمان ملل، در سال ۲۰۵۰، تقریباً ۵ میلیارد نفر در جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی با دسترسی محدود به آب مواجه می شن.
الان، ۲۵ درصد از دانه های خوراکی جهان در مناطقی کاشت می شه که با کمبود شدید آب روبه رو هستن. در خیلی از کشورها، و به طور خاص در فصول کم باران سال، واسه آبیاری مزارع خود به سراغ آبای زیرزمینی رفته ان و کارشناسان اخطار میدن که آبیاری نقش مهمی در کاهش منابع آبی در مناطق دچار خشکسالی شده داره.
در این مطلب می خوایم به ۵ منبع غذایی با مصرف آب بالا اشاره کنیم که بیشترین حجم مصرف آب در مناطق خشکسالی زده یا دچار کمبود آب رو به خود دادن.

۱- بادام در کالیفرنیا

نزدیک به ۸۰ درصد درختان بادام جهان در کالیفرنیا هستن. تحقیقات گذشته نشون داده که بین سالای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵، واسه رشد هر دانه بادام به صورت میانگین ۱۲ لیتر آب مصرف شده و کشاورزان واسه آبیاری درختان بادام خود به مقدار زیادی به آبیاری و به کار گیری منابع آبی زیرزمینی وابسته ان. به گفته پروفسور یوشیدا وادا، معاون بخش برنامه های آبی موسسه بین المللی تحلیل سیستمای کاربردی ادعا می کنه که تولید بادام در این منطقه حدود ۲ تریلیون لیتر آب رو به طور هرساله مصرف می کنه که نقش مهمی در کاهش آبای زیرزمینی و فرسایش زمین منطقه داره.
براساس تحقیقات دانشگاه کورنول سطح آبای زیرزمینی در منطقه سنترال وَلی که بیشترین بادام در اون جا تولید می شه، هرساله حدود نیم متر درزمان ۷ سال خشکسالی تاریخی کالیفرنیا از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸، کاهش داشته.

وادا این حجم از کاهش ارتفاع آبای زیرزمینی رو غیرقابل تحمل و برگشت ناپذیر دونسته و میگه که اگه کشاورزان واسه دسترسی به منابع آبی به اعماق بیشتر زمین برن، قیمت بادام هم افزایش پیدا می کنه چون «اگه خیلی پایین برید از دید اقتصادی مقرون به صرفه نیس». خیلی از کشاورزان محلی که بادام کشت می کنن در حال کارایی به خاطر کاهش مصرف آب هستن که از اون میان میشه به به کار گیری سیستمای میکرو آبیاری اشاره کرد که مستقیما آب رو به ریشه درختان میرسونه.
کمیته بادام کالیفرنیا میگه که تا سال ۲۰۲۵، تولید کنندگان و مزرعه داران بادام در کالیفرنیا تعهد کردن که مقدار آب مصرفی واسه رشد یه پوند بادام رو ۲۰ درصد کم کنن.

نوشته دیگر :   آنچه درباره نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر باید بدانیم

۲- آووکادو در شیلی

به ادعای شبکه ردپای آب (Water Footprint Network) که یه سازمان هلندی فعال در مورد مدیریت منابع آبیه، به صورت میانگین ۲٫۰۰۰ لیتر آب، به اندازه ۱۰ وان حموم پر از آب، واسه تولید یه کیلوگرم آووکادو نیازه.مقدار آب لازم واسه رشد این میوه ۴ برابر مقدار آب لازم واسه همون مقدار پرتقال یا یه کیلوگرم گوجه فرنگیه. به گفته وادا، تو یه دهه گذشته، واردات آووکادو در سراسر جهان هرساله بیشتر از ۱۰ درصد زیاد شده.
افزایش درخواست فشار بیشتری بر آووکادوکاران در مناطق خشکسالی زده پتورکا در شیلی وارد کرده که اونا هم واسه کاهش این فشار به پمپاژ بیشتر آبای زیرزمینی و به کار گیری آب رودخانه های در حال خشک شدن روی آورده ان.

در منطقه خشک پتورکا، هر هکتار زیر کشت درخت آووکادو به ۱۰۰٫۰۰۰ لیتر آب واسه مصرف روزانه نیاز داره.
وادا میگه: «درخت آووکادو درختیه که در تموم طول سال فعال بوده و به آب نیاز داره.
آبیاری تنها راه واسه حفظ تولید و صادرات همیشهً در حال رشد آووکادوه». به گفته وادا، وابستگی پرورش دهندگان آووکادو به آبیاری و تغییرات اقلیمی می تونه امنیت غذایی در منطقه رو به خطر بندازه. اون در این باره اینجور اعلام نظر می کنه: «با تغییرات اقلیمی، آینده منابع آبی به خاطر حوادث شدید مربوط به آب و هوا در هاله ای از ابهام قرار داره.
آب واسه کاربرده های اقتصادی کوتاه مدت استفاده میشن اما واسه استفاده پایدار از منابع آبی به مدیریت دراز مدت نیاز داریم».

۳- نیشکر در پاکستان

به گفته وادا «نیشکر یکی گیاهانیه که مصرف آب خیلی بالایی داره». واسه تولید یه کیلوگرم نیشکر به ۲۱۰ لیتر آب نیازه و این رقم واسه هر کیلوگرم شکر تصفیه شده بیشتر از ۱٫۷۸۰ لیتر برآورد می شه.
در سال ۲۰۱۷، معاون مدیر اجرایی قبلی برنامه محیط زیست سازمان ملل اعلام کرده که هیچ توجیهی واسه تولید نیشکر در پاکستان وجود نداره. مهربانی کاکاخل درباره کاشت نیشکر و تولید شکر تصفیه شده در پاکستان اینجور گفت:«کاشت نیشکر در مورد اندازه آب مصرفی مانند پرورش چندین درخته، مانند پرورش یه جنگل و مقدار عایدی، مقدار شکری که از یه لیتر آب نیشکر گرفته می شه کمترین مقدار در دنیاس». در پاکستان ۸۰ درصد از آب مصرفی به وسیله مزارع نیشکر از راه آبیاری غرقابی و منابع آب زیرزمینی تامین می شه.
جامیسون اروین، رییس برنامه پیشرفت محیط زیست در بخش برنامه پیشرفت سازمان ملل میگه که یارانه های دولتی واسه استخراج آبای زیرزمینی بدین معناست که کشاورزان به آب به چشم یه «منبع مهم» نگاه نمی کنن.

نوشته دیگر :   گشتی در میان کاروان‌سراها و خانه خان‌ها؛ شهر جاده ابریشم آذربایجان

۴- برنج در پنجاب، هند

هند بزرگ ترین صادر کننده برنج در دنیاس اما در بعضی از نقاط این کشور، تولید برنج باعث مصرف آب به میزانی شده که امکان جایگزینی و جبران اون وجود نداره. براساس برآورده های شبکه ردپای آب، واسه تولید هر کیلوگرم برنج به ۱٫۶۷۰ لیتر آب نیازه. سال گذشته، براساس تحقیقی که به وسیله دانشگاه کلمبیا انجام شد، بخشای خیلی از هند تماشاگر «تنش آبی زیاد به دلیل استخراج افراطی و غیر اصولی آب واسه آبیاری مزارع» بوده و در ایالتای پنجاب و هاریانا به طور خاص، تولید برنج به افزایش آبیاریا نیاز داره.
براساس تحقیقات موسسه غیرانتفاعی WaterAid، بین سالای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، اندازه پایین رفتن سطح آبای زیرزمینی در هند ۲۳ درصد رشد داشته.
هند با ۲۴ درصد مصرف منابع آب زیرزمینی، بیشترین اندازه مصرف در این مورد رو در جهان به خود اختصاص داده و بیشتر از یه میلیارد نفر از مردم این کشور در مناطقی زندگی می کنن که با کمبود منابع آبی روبرو هستن.

به ادعای وادا، دولت هند یارانه هایی رو واسه پمپای آب برقی دیزلی در نظر گرفته و این موضوع به کشاورزان این امکان رو میده که به پمپاژ منابع آبی زیرزمینی در ماه های کم باران سال ادامه و اینکه بیست سال آینده برهه ای «حیاتی» واسه این کشور واسه کاهش کمبودهای آبی خوده. محققان دانشگاه کلمبیا در تحقیقاتی به این نتیجه رسیدن که در بعضی از نقاط هند، کاشت غلات جایگزینی مانند شکلای جور واجور ذرت و ارزن می تونه به تولید مواد غذایی خیلی بیشتری نسبت به برنج با همون اندازه مصرف آب منتهی شه.

نوشته دیگر :   از «صیاد» تا «مرصاد»؛ با پدافند موشکی ایران آشنا شوید

۵- موز از جمهوری دومینیکن

براساس تحقیقات شبکه ردپای آب، واسه تولید هر موز متوسط به ۱۶۰ لیتر آب نیازه. جمهوری دومینیکن بزرگ ترین تولید کننده موز ارگانیک در دنیاس که ۵۵ درصد موز جهان رو تولید می کنه.
اما کشاورزان این کشور واسه تولید این میوه بیشتر به روشای به درد نخور آبیاری متوسل شده و کاهش بارندگیا از یه طرف و کمبود منابع آبی از طرف دیگه می تونه آینده این کشاورزان رو با رقابت روبرو سازه. جمهوری دومینیکن با خشکسالی شدید درگیره که براساس ادعای وادا، تولید موز در این کشور رو به نصف رسونده. براساس برآورده های سازمان ملل در سال ۲۰۱۳، کمبود هرساله منابع آبی این کشور در سال ۲۰۵۰ به ۵۰۰ میلیارد لیتر می رسه که تنها مقصر این موضوع بخش کشاورزی کشور نیس.
براساس این گزارش، به کار گیری روشای آبیاری موثر و کاشت میوه ها و غلاتی که آب کمتری نسبت به موز مصرف می کنن می تونه کمک بزرگی به حفظ منابع آبی در این کشور کنه.

قهوه، شکلات، گوشت قرمز و گندم هم دیگه اجناس غذایی هستن که بیشترین مصرف آب رو به خود دادن.