مطالب عمومی سری اول

چه مواد غذایی را می توان برای مدت های طولانی در فریزر قرار داد؟

اگه می خواین هزینه هفتگی خریدهای مربوط به خوراک خود رو کم کنین، فریز کردن غذا یکی از بهترین روش ها واسه انجام این کاره. براساس تحقیقات یه متخصص تغذیه استرالیایی به نام دکتر جوونا مک میلان، غذاهای زیادی وجود دارن که میشه اونا رو فریز کرده و اینجوری از اسراف در این مورد دوری کرد.
ایشون در این باره اینجور میگه:” فریز کردن یه راه فوق العاده واسه حفظ غذاهاست چون در این صورت دیگه احتیاجی به به کار گیری نگهدارندهای شیمیایی بدین منظور نیس.
در واقع این روش یکی از اولین راه های نگهداری از غذا بوده.
امروزه اما به خاطر این که ما می خوایم همه چیز تازه باشه، از این روش کمتر استفاده می شه”.

به گفته ایشون، غذاهایی مانند برنج پخته شده و ماکارونی بهترین گزینه ها واسه فریز کردن هستن اما پیشنهاد می کنه که اگه قصد فریز کردن اینجور غذاهایی رو دارین بهتره اونا رو بیشتر از عادی پخته و اونا رو در ظرفا یا پلاستیکایی به اندازه یه وعده غذایی ریخته و در فریزر بذارین. ایشون پیشنهاد می کنه که برنج پخته شده و ماکارونی رو قبل از داغ کردن واسه یه مدت در بیرون از یخچال نگه دارین تا یخ اون به طور کاملً باز شه.

به گفته دکتر مک میلان، این دو غذا رو میشه در حالت فریز شده تا دو ماه هم در فریزر نگهداری کرد و در صورت نیاز اونا رو از فریزر خارج کرده و بدون ترس از فاسد شدن یا از دست دادن خاصیت، اونا رو مصرف کرد.
این متخصص تغذیه هم اینکه میگه که دانه های خوراکی و آجیلا هم خوب فریز شده و این روش نگهداری یکی از بهترین راه ها واسه تازه نگه داشتن این مواد خوارکی در درازمدته. براساس تحقیقات اون میشه آجیلا رو حتی تا یه سال هم در فریزر نگه داشت بدون این که اتفاق خاصی واسه اونا بیفته.

نوشته دیگر :   پردیس برای سکونت بهتر است یا پرند؟

دکتر مک میلان عقیده داره که آرد هم گزینه خوبی واسه فریز کردن حساب می شه و میشه اونو در ظرفا یا کیسه های بدون هوا و در بسته تا دو سال هم در فریزر نگه داشت. علاوه بر این، اگه پنیر یا کره صبحونه شما بعد از یه مدت قرار گرفتن در یخچال فاسد می شن بهتره اونا رو در کیسه هایی دربسته در فریزر بذارین. آخر وقتی که میشه پنیر رو فریز کرد ۶ ماهه و این مدت در مورد کره بین ۶ ماه تا یه سال بسته به نوع کره میشه. به گفته دکتر مک میلان، نون هم به فریز شدن بسیار خوب جواب میده. نون یا تیکه هاتون رو میشه تا ۳ ماه در فریزر نگه داشت. سبزیای تازه خوراکی رو هم میشه بدون هیچ مشکلی فریز کرد که این کار تا یه سال هم ممکن میشه.

سفید تخم مرغ هم یکی از مواد غذایی دارای توانایی فریز شدنه که می تونه تا ۱۰ ماه در فریزر بمونه بدو این که فاسد شه.
موزهایی که شروع به قهوه ای شدن کردن رو هم میشه در فریزر قرار داد اما دکتر مک میلان پیشنهاد می کنه که واسه فریز کردن موز بهتره اول پوست اونو جدا کرده و به تیکهای کوچیکتری تقسیم کنین. از این تیکهای فریز شده موز میشه بعداً واسه درست کردن مافین یا اسموتی استفاده کرد.
تیکهای موز بین ۳ تا ۴ ماه در فریزر و بدون این که فاسد شن می تونن نگهداری شن.

هر چند قرار دادن مواد غذایی در فریزر، باعث کاهش قابل توجه اسراف و هزینه ها می شه اما دکتر مک میلان میگفت که فریز کردن خطر رشد باکتری در مواد غذایی رو به طور کامل از بین نخواد برد. در واقع این کار باکتریا رو به حالت خوابیده و خنثی میبره. از این رو اگه غذای شما زیادتر از اندازه بیرون از یخچال مونده گزینه خوبی واسه فریز کردن به حساب نمیاد.

نوشته دیگر :   سلاطین خشکسالی؛ ۵ خوراکی که تولید آن ها بیشترین مصرف آب را در پی دارد